جستجو
Close this search box.

صورت معاملات فصلی و تغییر در نحوه ارسال آن در سال 96

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

صورت معاملات فصلی- بررسی تغییرات در سال 96

صورت معاملات فصلی، خلاصه گزارش خرید و فروش‌های ثبت شده هر فصل به تفکیک می‌باشد. مختصراً عنوان می‌شود اشخاص حقیقی (تمامی افرادی که دارای شناسه اقتصادی هستند) می‌بایست در صورتحساب فروش، شماره شناسه اقتصادی خود و خریدار معامله را وارد نمایند. تمامی دستگاه‌های اجرایی نیز به عنوان اشخاص حقوقی موظفند گزارش کامل معاملات و صورت پرداخت‌های فصل را تا حداکثر تا یک ماه و نیم از شروع فصل جدید، از طریق پورتال سازمان یا در قالب فایل‌های نمونه، به سازمان امور مالیاتی مربوطه تحویل نمایند.

فهرست مطالب

ارتقای سلامت اقتصادی جامعه، پیروی افراد از رویه یکسان و نظم و انضباط مالی، از دلایل لزوم اجرای آئین نامه ارسال صورت حساب فصلی می‌باشد. این نظم و انضباط در رویه ارسال صورتحساب معاملات، از زیرسازهای رشد اقتصادی کشور می‌باشد. جهت همکاری مؤدیان و تسهیل روند مذکور برای تمام مشمولین، تمهیداتی از سوی سازمان اندیشیده شده‌است. از جمله این تمهیدات می‌توان به ارسال الکترونیکی فهرست معاملات اشاره کرد.

طبق ماده 169 اصلاحیه مورخ 31/04/1394 قانون مالیات‌های مستقیم، تغییراتی در ساختار بسته‌های دریافت اطلاعات صورت معاملات فصلی در اقلام گزارش خرید، فروش، پرداخت قرارداد، دریافت قرارداد، صادرات، واردات، حق العمل کاری، حمل و نقل بار، حمل و نقل مسافر، بیمه و قرارداد اجاره صورت گرفته‌است.

از ابتدای سال 1396، جهت ارسال صورت گزارش‌ها، تغییرات گسترده‌ای در جزییات نرم افزار آنلاین و آفلاین سامانه مالیاتی ایجاد شده است. ارسال صورت‌های مالی برای سال‌های 1395 و قبل از آن به همان روال گذشته می‌باشد و آئین نامه جدید از ابتدای سال 1396 لازم الاجراست.

آئین نامه اجرایی تبصره (3) ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب 31/04/1394 در دو فصل و 19 ماده به شرح زیر ارائه شده است:

فصل اول:

فصل 1 با یک ماده متشکل از بندهای مختلف، به تشریح اصطلاحاتی حول آئین نامة مذکور می‌پردازد.

فصل دوم:

فصل دوم با 5 ماده، به موضوع ثبت‌نام و تبصره‌ها و توضیحات مربوط به آن می‌پردازد.

طبق ماده 2، اشخاص حقیقی و حقوقی، مکلفند در چارچوب ضوابط این آئین نامه، واحد اقتصادی خود را ثبت نام نمایند. (با این توضیح که ثبت‌نام‌هایی که قبل از پایان سال 1394 انجام شده‌اند، مورد قبول سازمان بوده و نیاز به تغییر یا تجدید ندارد).

طبق ماده 3، باید برای هر واحد شغلی یا برای هر محل، ثبت‌نام جداگانه در نظام مالیاتی انجام شود. لازم به ذکر است در صورتی که مؤدی بیش از یک محل دارای مجوز برای فعالیت داشته باشد، یکی از این محل‌ها به عنوان محل اصلی فعالیت معرفی شده و سایر، به عنوان شعبه در نظر گرفته خواهد شد. چنانچه مؤدی خودش یک محل را به عنوان واحد اصلی معرفی نکند، سازمان به تشخیص خود، یکی از مکان ها را که دارای فعالیت بیشتری است، به عنوان واحد اصلی انتخاب می‌کند. چنانچه در یک مکان چند شغل یا فعالیت صورت میگیرد، باید فقط یک ثبت نام برای کلیه فعالیت‌ها انجام شود.

ماده 4 در مورد شرکت‌های سهامی اظهار می‌دارد، در زمان ثبت‌نام مشاغل مشارکتی (قهری یا اختیاری)، یک ثبت نام در سیستم سازمان انجام شده و اطلاعات شرکا و نسبت سهم هر شریک اعلام شود.

طبق ماده 5، تمامی مشمولین ثبت‌نام مکلفند هرگونه تغییر از جمله انحلال، تعطیلی فعالیت، تغییر نام، تغییر شغل، تبدیل فعالیت انفرادی به مشارکتی و تغییر سهم شرکا و امثالهم را به سازمان اعلام نماید.

طبق ماده 6 نیز، سازمان امور مالیاتی موظف است برای تمامی ثبت نام هایی که در سیستم صورت گرفته است، شماره اقتصادی و کارت شناسایی اقتصادی صادر نماید.

طبق ماده 7 عنوان شده است تا مادامی که برای واحد اقتصادی به هر دلیلی شماره اقتصادی صادر نشده است، می‌توانند از شماره ملی، شناسه ملی، شناسه مشارکت مدنی و شماره اختصاصی خارجی استفاده نمایند. چنانچه شخص حقوقی قبلا ثبت نام کرده و شماره دوازده رقمی دریافت نموده است، تا زمان دریافت شماره اقتصادی جدید، می تواند از شماره اقتصادی مذکور استفاده نماید.

[vc_row][vc_column][ultimate_modal modal_title=”درخواست دمو نرم افزار حسابداری محک” btn_text=”من نرم افزار حسابداری نیاز دارم” modal_style=”overlay-fade” overlay_bg_opacity=”70″ modal_border_style=”solid” modal_border_width=”2″ modal_border_radius=”10″ img_size=”20″ close_icon_position=”popup-edge-top-right” btn_txt_color=”#ffffff” header_font_style=”font-weight:bold;” header_font_size=”desktop:18px;” header_line_height=”desktop:24px;” content_font_size=”desktop:18px;” content_line_height=”desktop:24px;” button_text_font_size=”desktop:18px;” button_text_line_height=”desktop:24px;”]

[/ultimate_modal][/vc_column][/vc_row]

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

فصل سوم:

ماده 8 در راستای نحوه صدور صورتحساب و استفاده از شماره اقتصادی، بیان می کند تمامی مؤدیان موظفند برای فروش محصول (کالا یا خدمات) شماره اقتصادی خود و خریدار را بر روی تمامی صورتحساب‌ها و اسناد مربوطه درج نمایند. لازم به ذکر است مشاغل کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و زنبور عسل، پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغان داری، احیای مراتع و جنگل ها، باغات و اشجار از هر قبیل و نخیلات، مکلف به ثبت نام در سامانه سازمان امور مالیاتی نمی‌باشند. لذا چنانچه در معامله ای، خریدار یکی از مشاغل مذکور باشد، نیازی به درج شماره اقتصادی وی در صورتحساب نمی باشد.

فصل چهارم:

مواد 9 الی 12 در مورد ارسال فهرست معاملات تعیین می‌کند اشخاص ذیل مشمول ارسال گزارش معاملات می‌باشند:

  • کلیه اشخاص حقوقی
  • صاحبان مشاغلی که بر حسب نوع و حجم فعالیتشان، در گروه اول موضوع ماده 2 آئین نامه اجرایی ماده 95 قانون دسته بندی می شوند.
  • صاحبان مشاغلی که شامل اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده می شوند.

اشخاصی که در این ماده ذکر شده اند، با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و تصویب وزیر امور اقتصادی و داریی، قابل تغییر می باشند.

طبق ماده 10، اشخاص مشمول طبق ماده 9، مکلفند فهرست معاملات خود را مطابق اقلام اطلاعاتی مندرج در سامانه معاملات ثبت نمایند. این ثبت باید حداکثر در هر فصل تهیه و تا یک ماه و نیم پس از پایان هر فصل، در سامانه سازمان انجام شده و یا به صورت لوح فشرده به سازمان تحویل داده شود. چنانچه پایان سال مالی واحد اقتصادی، در یکی از فصل‌ها باشد، برای فصل مذکور، دو فهرست فعالیت اقتصادی تنظیم و ارسال می شود. طبق تبصره ای، سازمان می تواند تمام یا برخی از مشمولین را مکلف کند که فهرست معاملات خود را به تفکیک هر صورتحساب، از طریق درگاه اینترنتی سازمان برای سامانه معاملات ارسال نمایند. همچنین اگر معاملات به صورت ارزی انجام شده باشند، باید اطلاعاتی همچون مبلغ ارزی، نوع ارز، نرخ برابری ارز یا نرخ ارز مورد معامله و معادل ریالی معامله انجام شده در صورتحساب ها و اسناد درآمدی صادره و همچنین در فهرست معاملات ارسالی، قید شود. سازمان می تواند بنا به موقعیت، در راستای تسهیل ارسال فهرست معاملات، با موافقت ویزر امور اقتصادی و دارایی بازه زمانی دریافت اطلاعات را افزایش داده و یا روش دریافت اطلاعات را تغییر دهد.

ماده 11 بیان می کند در معاملة خرید محصول از یکی از مشاغلی که در 8 اعلام شد، نیازی به درج شماره اقتصادی فروشنده در صورتحساب نمی باشد و مؤدیان می توانند اینگونه معاملات را به صورت مجموع اعلام نمایند.

ماده 12 نیز به الزام درج شماره کوتاه اظهارنامه گمرکی و کد گمرک ترخیص کننده و شماره اختصاصی اشخاص خارجی، اشاره دارد.

فصل پنجم:

فصل پنجم با ماده شماره 13 به بیان موارد عدم شمول ارسال فهرست معاملات می پردازد. موارد زیر، مکلف به ارسال فهرست معاملات نمی باشند:

  • خرید و فروش و سود و کارمزد اوراق بهاردار
  • خرید و فروش سهام و سهم الشرکه و حق تقدم سهام یا سهم الشرکه
  • سود و کارمزد و جریمه های بانک ها، صندوق تعاون، صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، موسسات اعتباری غیربانکی مجاز و صندوق های قرض الحسنه
  • سود سهام و سهم الشرکه
  • حق عضویت اعضاء مجامع حرفه ای، احزاب و انجمن ها و تشکل های غیردولتی دارای مجوز از مراحع ذی صلاح
  • کمک ها، جوایز و هدایای بلاعوض
  • مبالغی که تحت عناوین جریمه و خسارت، انواع عوارض و مالیات (به استثناء مالیات و عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده ) حق ثبت، حق تمبر، حقوق گمرکی و موارد مشابه، به دستگاه های اجرایی پرداخت میگردد
  • حقوق و دستمزد پرداختی موضوع فصل سوم از باب قانون مالیات های مستقیم
  • وجوه پرداختی بابت حق نگهداری (شارژ) ساختمان محل فعالیت و ابونمان های پرداختی

فصل ششم:

فصل شامل مواد 14 تا 19 با عنوان سایر مقررات، بدین شرح می باشد:

طبق ماده 14، در معاملاتی با مبلغ کمتر از 5% مبلغ حد نصاب معاملات کوچک موضوع تبصره یک ماده 3 قانون برگزاری مناقصات، لزومی به درج شماره اقتصادی فروشنده در فاکتور خرید نمی‌باشد.

طبق ماده 15، تبیین فرایند ارسال و دریافت اطلاعات معاملات محرمانه متناسب با وضعیت ارسال کننده و ماهیت اطلاعات، با هماهنگی دستگاه اجرایی ذیربط و موافقت سازمان انجام خواهد گردید.

طبق ماده 16، ارسال مجدد اطلاعات معاملاتی که در چارجوب آئین‌نامه موضوع تبصره 5 ماده 169 مکرر قانون قرار دارند، لازم نمی‌باشد.

ماده 17 به موارد بطلان شماره اقتصادی شامل عواملی از جمله فوت اشخاص حقیقی، پایان فعالیت، صدور حکم قضایی و سایر اشاره دارد.

ماده 18 به جرم مبنی بر عدم انجام تکالیف معین در این آئین نامه اظهار داشته و در ماده 19، به مبلغ متناسب با هر جرم اشاره شده‌است.

این آئین نامه از 1/1/1395 لازم الاجرا شده است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

4 پاسخ

  1. سلام .
    1 – منظور از 5% حد نصاب یعنی چه مبلغی ؟
    2 – در صورت نبود هیچگونه کد ملی و شماره اقتصادی و با توجه به حذف حالت ارسال امتناع ، نحوه تکمیل و ارسال مالیات فصلی چگونه است ؟
    با تشکر از راهنمایی شما

    1. سلام
      وزارت امور اقتصادی و دارایی هر ساله طی بخشنامه ای حد نصاب معاملات جهت انجام مناقصات را اعلام میکند. این حد نصاب شامل سه بخش معاملات کوچک – معاملات متوسط و معاملات بزرگ است. مبلغ معاملات متوسط شامل مبالغی است که از معاملات کوچک بیشترباشد و حداکثر تا 10 برابر معاملات کوچک باشد. معاملات بزرگ هم شامل مبالغی بزرگتر از مبلغ معاملات متوسط میباشد.
      برای سال 96 مبلغ معاملات کوچک 220/000/000 ریال تعیین شده است.
      220/000/000 *5% = 11/000/000 ریال.
      امیدوارم خوب توضیح داده باشم.

  2. سلام آیا درامد اجاره باید در 169 رد شود . اگرجواب مثبت هست طبق کدام ماده میباشد

  3. سلام
    در مورد صورت معاملات فصلی و تاثیر آن بر افشا به موقع اطلاعات حسابداری توضیح میدهید. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری