جستجو
Close this search box.

تاریخچه پیدایش علم حسابداری

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 2 دقیقه

در مورد تاریخچه پیدایش علم حسابداری چه میدانید؟

آیا تا به حال شده است که از خود بپرسید , تمامی این نرم افزارهای پیشرفته که به راحتی برای امور حسابداری در زمینه های مختلف از آنها استفاده میکنیم در گدشته‌های دور به چه صورت بوده اند و اصلا منشاء پیدایش این علم و پیشرفت آن به مرور زمان چه بوده و چگونه رخداده است. بیایید نگاهی به تاریخچه پیدایش علم حسابداری بیاندازیم.

فهرست مطالب

در تحقیقات زیادی که تا کنون انجام شده است مشخص شده که در زمان های خیلی دور، تمدن‌های قدیمی مانند بابلی‌ها، مصری‌ها و چینی‌ها از نوعی نوشتار در قالب  پوستین برای نگه داری  و ثبت مبادلات و معاملات تجاری استفاده میکرده اند و حتی تمدن روم قوانینی را وضع کرده بود که افرادی که در بین مردم اجبار به پرداخت مالیات داشتند، باید صورت وضعیت مالی نیز تهیه مینمودند.

علم حسابداری

البته رواج پیدا کردن این شکل از دفترداری به خیلی موارد بستگی داشت مانند خط، جبر، اعداد عربی، بالا بردن کیفیت کار و نظم، این عوامل دست به دست هم دادند تا به مرور و در هر دوره ای به شکلی خاص این محاسبات به کمک داد و ستد آمدند.بنابراین منشاء پیدایش علم حسابداری از شروع معاملات بین مردمان مختلف آغاز گردید.

برای سیستماتیک شدن این داد و ستدها و معاملات باید نوعی ثبت نوشتاری به صورت ساده انجام میشد زیرا تمامی معامله گران از علم و درک کافی از محاسبات بهره مند نبوده  و نیازمند تحلیل های ساده و عامی بودند.

بر اساس مدارک موجود مصری‌ها از 4000 سال قبل از میلاد و چینی‌ها از 1600 سال قبل از میلاد با علم حسابداری آشنا بوده اند. بنابر این قدمت این علم بسیار زیاد است.

و اما حسابداری در ایران به دوران باستان برمیگردد یعنی 25 قرن قدمت دارد.

کامل شدن علم حسابداری و روشی برای نگه داری حساب مخارج حکومتی در دوران سلجوقیان آشکار است.

حسابداری دانشگاهی توسط فردی ایتالیایی به نام لوکا پاچیولی به وجود آمد. او در ونیز تحصیل کرد و در سال 1497 در میلان مشغول به کار شد که در این اثنا با لئوناردو داوینچی آشنا شد. این دو بیشتر وقت خود را با یکدیگر سفر میکردند. پاچیولی چندین کتاب درباره ریاضیات منتشر کرد که مجموعه ای از جبر و هندسه و نسبت و تناسب است.

علم حسابداری

پاچیولی برای اولین بار سیستم حسابداری دوطرفه را تدوین کرد و از آن زمان تا به امروز این علم که از شاخه‌های اصلی علم مالی محسوب میشود توسط دانشمندان دوره‌های مختلف دستخوش تغییرات بسیاری گردیده است. تا اینکه در عصر ما از آنجایی که هر چیزی در هر بخش از زندگی به دنبال تبدیل شدن به تکنولوژی برای بهینه تر شدن زمان و افزایش دقت و کاهش هزینه بوده است، انواع نرم افزارهای حسابداری نیز برای انجام محاسبات دقیق حسابداری توسط کمپانی ها و افراد مختلف اختراع گردیده است.

 

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری