جستجو
Close this search box.

8 قدم مهم برای رشد و توسعه کسب و کار شما

نوشته شده توسط سمانه کیا
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

رشد و توسعه کسب‌ و کار، چشم‌انداز یک رهبر موفق است. توسعه مسیر کسب‌وکار موضوعی است که برای رهبران کارآفرین بسیار اهمیت دارد. این عملیات شامل گسترش درآمد، افزایش تولید، توسعه بازار، افزودن محصولات و خدمات جدید، بهبود فرآیندها و ساختارها، افزایش تعداد مشتریان، بهبود ارتباط با مشتریان، و سایر جنبه‌هایی است که به افزایش اثربخشی و پایداری کسب‌وکار کمک می‌کند. در این مقاله از گروه نرم‌افزاری محک، هر گام کوچک در مسیر رشد و توسعه کسب‌وکار را توضیح خواهیم داد.

فهرست مطالب

رشد و توسعه کسب و کار

فرایند رشد و توسعه کسب‌ و کار

رشد و توسعه کسب‌ و کار، گسترش آن برای ایجاد سود بیشتر است. یک کسب‌و‌کار می‌تواند در یک یا چند حوزه رشد کند تا به این گسترش دست یابد. برخی از زمینه‌های رایج رشد کسب‌وکار عبارتند از:

  • توسعه محصول
  • فروش و بازاریابی
  • پایگاه مشتری
  • شهرت برند
  • کارمندان

بسیاری از شرکت‌ها هنگام برنامه‌ریزی برای توسعه آینده از برنامه‌های رشد کسب‌وکار استفاده می‌کنند. برنامه رشد کسب‌وکار چارچوب کاملی شامل: اهداف، استراتژی‌ها و برنامه‌هایی برای دستیابی به اهداف رشد کسب‌وکار است. معمولا این برنامه‌ها حدود یک الی دو سال طول می‌کشد. آنها می‌توانند به مدیران توسعه کسب‌و‌کار، مدیران شرکت و سایر ذینفعان در اجرای استراتژی‌های رشد و سنجش موفقیت کمک کنند. ارزیابی معیارهای رشد به شرکت این امکان را می‌دهد تا رویکرد مورد نیاز را برای دستیابی به هدف کلی تعیین شده در برنامه رشد تنظیم کند.

در ادامه مقاله، مهم‌ترین اقدامات ممکن برای توسعه کسب‌وکار شما توضیح داده شده است. با نرم افزار حسابداری محک همراه باشید.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

استراتژی‌های رشد کسب و کار

بسته به اهداف خود و روش‌های مورد نظر، می‌توانید از استراتژی‌های مختلفی برای کمک به ایجاد برنامه رشد کسب‌و‌کار خود استفاده کنید. تعدادی از رایج‌ترین انواع استراتژی‌های رشد کسب‌و‌کار عبارتند از:

استراتژی توسعه بازار

یک استراتژی توسعه بازار بر افزایش رشد با ارزیابی و به‌روزرسانی تلاش‌های بازاریابی شما برای هدف قرار دادن اطلاعات جمعیتی جدید متمرکز است. با استفاده از این استراتژی، بازارهای جدیدی را برای هدف‌گذاری از طریق تبلیغات و بازاریابی شناسایی می‌کنید؛ به عنوان مثال، یک بخش بازاریابی ممکن است تبلیغات هدفمندی را برای یک مکان جغرافیایی جدید ایجاد کند تا به مخاطبان بیشتری دست یابد.

استراتژی توسعه محصول

استراتژی توسعه محصول شامل ایجاد محصولات یا خدمات جدید برای خدمت به بازار هدف فعلی شما است. به جای تلاش برای دستیابی به مشتریان جدید، تمرکز شما بر روی توسعه اقلام جدید برای مشتریان فعلی خود است تا فروش را افزایش داده و به رشد خود ادامه دهید.

به عنوان مثال، یک شرکت دکوراسیون منزل ممکن است خط جدیدی از شمع‌ها را برای گسترش محصولات خود ایجاد کند. گاهی اوقات، شرکت‌ها ممکن است تصمیم بگیرند که محصولات موجود را تغییر دهند تا آنها را جدید یا ارتقا یافته جلوه دهند. این ممکن است شامل تغییر برچسب، بسته‌بندی یا ظاهر محصول باشد.

استراتژی متنوع سازی

متنوع سازی ترکیبی از استراتژی‌های توسعه بازار و محصول است. هنگام ایجاد تنوع، به جای تمرکز بر یک تلاش واحد، محصولات و خدمات جدیدی را در نظر می‌گیرید که ممکن است به بازارهای جدید ارائه دهید. به عنوان مثال، یک فروشگاه مواد غذایی بهداشتی ممکن است خط تولید محصولات ارگانیک مراقبت از پوست را برای رسیدن به یک بازار جدید ایجاد کند.

توسعه در بازار

استراتژی نفوذ در بازار

هدف استراتژی نفوذ در بازار افزایش سهم بازار شرکت از طریق تشویق مشتریان به خرید محصولات یا خدمات آن است. اغلب، این استراتژی شامل تقویت استراتژی‌های بازاریابی یا ارائه تخفیف برای جذب مشتریان جدید است.

به عنوان مثال، یک شرکت فناوری ممکن است هزینه نرم افزار خود را کاهش تا پایگاه مشتری خود را گسترش دهد؛ در این صورت می‌تواند سهم بازار خود را افزایش دهد. همچنین، اگر شرکتی در حال حاضر فقط به بازار داخلی بفروشد، ممکن است تصمیم بگیرد فروش خود را به بازار بین‌المللی نیز گسترش دهد. در یک سطح کوچک‌تر، یک کسب‌وکار آجر و ملات ممکن است یک وب‌سایت برای ایجاد فروش آنلاین نیز اضافه کند.

چگونه یک برنامه رشد و توسعه کسب‌ و کار را پیاده‌سازی کنیم؟

دستورالعمل‌های زیر را برای ایجاد یک برنامه رشد تجاری موثر برای یک سازمان دنبال کنید:

اهداف خود را مشخص کنید

برنامه رشد خود را با تعیین آنچه امیدوارید تا پایان برنامه به دست آورید، شروع کنید. معمولا این به معنای تعیین نوع استراتژی رشدی است که قصد دارید دنبال کنید. به این فکر کنید که چه روشی برای یک سازمان مقرون‌به‌صرفه و قابل دستیابی است و در نظر بگیرید که کدام یک ممکن است بیشترین رشد ممکن را داشته باشد. از روش SMART برای ایجاد یک هدف واقعی و قابل اندازه‌گیری استفاده کنید.

معیارهای خود را تعیین کنید

نحوه برنامه‌ریزی برای اندازه‌گیری موفقیت را مشخص کنید. نوع استراتژی را که دنبال می‌کنید در نظر بگیرید تا به شما در تعیین معیارهای مربوطه برای ارزیابی کمک کند؛ به عنوان مثال، اگر از یک استراتژی توسعه بازار استفاده می‌کنید، می‌توانید برای ارزیابی پیشرفت خود، برداشت‌های رسانه‌های اجتماعی را در یک بازه زمانی مشخص نظارت کنید. اگر از استراتژی توسعه محصول استفاده می کنید، ممکن است هزینه تحقیق، توسعه و تولید را با فروش محصول یا خدمات جدید مقایسه کنید. هدف این است که فروش آتی محصول یا خدمات جدید بر هزینه‌های مرتبط با هزینه‌های تحقیق، توسعه و تولید نهایی بیشتر باشد.

جدول زمانی خود را در نظر بگیرید

یک جدول زمانی برای رشد خود تعیین کنید. از ضرب‌الاجلی که در هدف SMART خود تعیین کرده‌اید برای تعیین معیارهای کوتاه مدت در طول مسیر استفاده کنید. این معیارها می‌توانند به شما در ادامه پیشرفت برای رسیدن به هدف رشد کمک کنند. معیارهای کوتاه مدت برای تیم شما آسان‌تر از تعیین یک هدف بلند مدت است.

هنگامی که روی یک معیار کوتاه مدت کار می‌کنید، تیم ممکن است فشار بیشتری را برای کار مداوم به سمت هدف احساس کند، به جای اینکه احساس کند هنوز زمان برای رسیدن به هدف بلند مدت قبل از تلاش برای رسیدن به آن وجود دارد. تلاش برای رسیدن به یک هدف بلند مدت بدون معیار کوتاه مدت می‌تواند پیشرفت را آهسته کند یا باعث شود تیم با نزدیک شدن به تاریخ، هدف بلند مدت خود را خیلی کوتاه کند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید یک محصول جدید برای سازمان ایجاد کنید، یک هدف کوتاه مدت ممکن است توسعه یک نمونه اولیه در عرض شش ماه باشد.

یک طرح ایجاد کنید

از معیارهای کوتاه مدت خود برای ایجاد یک برنامه اقدام موثر برای خود و سایر ذینفعان و شرکت‌کنندگان برنامه رشد استفاده کنید. گام‌های اقدامی که شناسایی می‌کنید ممکن است به نوع برنامه‌ای که اجرا می‌کنید، مدت زمانی که ممکن است برای دستیابی به اهداف‌تان طول بکشد و منابعی که می‌توانید برای رسیدن به اهداف‌تان استفاده کنید بستگی دارد. برای هر مرحله، فردی را که مسئول تکمیل عمل است مشخص کنید تا مطمئن شوید که همه نیازها و انتظارات خود را درک می‌کنند. یک برنامه خوب سازماندهی شده می‌تواند به شرکت در دستیابی به اهدافش کمک کند.

با ذینفعان ملاقات کنید

طرح خود را با ذینفعان داخلی و خارجی به اشتراک بگذارید. از ذینفعان داخلی، مانند سایر مدیران یا اعضای تیم، برای بهبود مراحل اقدام برنامه، نظر بگیرید. از ذینفعان خارجی مانند سرمایه‌گذاران بپرسید که آیا راهنمایی یا درخواست بیشتری برای طرح دارند. دریافت بازخورد از دیگران می‌تواند به شما کمک کند تا ایده‌ها و دیدگاه‌های بیشتری را در نظر بگیرید. از این بازخورد جمعی برای کمک به تنظیم طرح قبل از توزیع گسترده استفاده کنید.

اجرا و تنظیم کنید

هنگامی که همه ذینفعان طرح را بررسی و تایید کردند، مراحل اقدام را اجرا کنید. مطمئن شوید که برنامه را به طور منظم ارزیابی می‌کنید تا مطمئن شوید که همانطور که انتظار می‌رود برای رسیدن به هدف رشد خود پیشرفت می‌کنید. پس از دستیابی به یک هدف کوتاه مدت یا معیار، موفقیت را به عنوان یک تیم جشن بگیرید تا همه انگیزه خود را برای ادامه کار برای رسیدن به هدف بزرگتر حفظ کنید.

برنامه توسعه کسب و کار

نکاتی برای ایجاد یک برنامه رشد موثر کسب‌وکار

از این نکات برای کمک به ایجاد یک برنامه رشد تجاری جامع و عملی برای یک سازمان استفاده کنید:

نقاط قوت شرکت را بشناسید

اطمینان حاصل کنید که استراتژی رشد شما با زمینه‌هایی که شرکت در آن برتری دارد، همسو است. از این استعدادها برای کمک به شناسایی مناطقی که شرکت می‌تواند به طور ارگانیک رشد کند استفاده کنید.

برنامه رشد بعدی خود را تنظیم کنید

قبل از اینکه به پایان استراتژی رشد فعلی خود برسید، شروع به بررسی هدف رشد بعدی کنید. مطمئن شوید که به طور مداوم در جهت یک هدف رشد کار می‌کنید.

برنامه های دیگر را مرور کنید

شما اغلب می‌توانید بینش‌هایی را از سایر مشاغل به دست آورید تا به شما در ایجاد یک استراتژی رشد کمک کند. در این مسیر بهتر است برنامه‌های رشد شرکت‌های دیگر را جستجو کنید تا بتوانید تعیین کنید چه الگوهایی را می‌توانید در نظر بگیرید.

از تیم خود استفاده کنید

اطمینان حاصل کنید که اعضای تیم ماهری دارید که می‌توانند به شما در توسعه و اجرای طرح رشد کسب‌و‌کار کمک کنند. از نظرات آنها برای کمک به شناسایی مناطقی که می‌توانید با برنامه‌ریزی یک جلسه منظم با تیم برای بحث در مورد ایده‌های جدید، نگرانی‌ها و موفقیت در رشد، زمینه‌هایی را که می توانید برنامه را برای دستیابی به موفقیت بهبود بخشید، جستجو کنید.

به سرمایه‌ گذاران نزدیک شوید

در برخی موارد، ممکن است برای رسیدن به اهداف رشد خود به سرمایه بیشتری نیاز داشته باشید. شما می‌توانید از برنامه رشد کسب‌و‌کار هم برای جلب رضایت سرمایه گذاران فعلی و هم برای جستجوی پول بیشتر از سرمایه گذاران جدید استفاده کنید.

بازاریابی را در برنامه خود بگنجانید

مهم نیست که کدام برنامه تجاری رشد را انتخاب می‌کنید، بازاریابی می‌تواند بخش ارزشمندی از آن برنامه باشد. مطمئن شوید که کارکنان بازاریابی را در برنامه رشد گنجانده‌اید تا بتوانند مهارت‌ها و تخصص خود را به اشتراک بگذارند.

با شبکه خود مشورت کنید

با همتایان شبکه حرفه‌ای خود که در گذشته برنامه‌های رشد کسب‌وکار را اجرا کرده‌اند، مشورت کنید. از آنها در مورد تجربیات‌شان بپرسید تا به شما کمک کند تا با برقراری ارتباط منظم با آنها، بینش بیشتری در مورد طرح خود به دست آورید.

هوش رقابتی چیست و چه اهمیتی در تجارت نوین دارد؟

هوش رقابتی بر جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در مورد رقابت شما برای به دست آوردن مزیت در صنعت تمرکز دارد. برای این نوع تحقیق نیازی به پوشش، لباس مبدل یا عوامل مخفی نیست. به هر حال، هوش رقابتی با جاسوسی شرکتی یکسان نیست. جاسوسی مبهم و مخفیانه است، در حالی که هوش رقابتی آشکار و صادقانه است. با این حال، تقریبا مانند گذر از زباله‌های رقیب برای جستجوی سرنخ‌هایی در مورد برنامه‌ها و فعالیت‌های آنها است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

سمانه کیا
سمانه کیا
کارشناس حسابداری و علاقه‌مند به بازاریابی محتوایی
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری