جستجو
Close this search box.

چگونه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده خود را ارسال کنیم؟

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

مالیات بر ارزش افزوده، در چند سال اخیر به انواع مالیات‌هایی که در نظام مالیاتی کشور دریافت می‌شود اضافه شده است.عدم پرداخت به‌موقع مالیات بر ارزش‌افزوده می‌تواند عواقبی مانند جریمه را در پی داشته باشد. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک به نحوه ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

مفهوم مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

برای درک بهتر مفهوم این نوع مالیات، بهتر است ابتدا بدانیم ارزش افزوده در این قانون به چه معناست. ارزش افزوده، تفاوت بین ارزش کالا و خدمات فروخته شده با ارزش کالا و خدمات خریداری شده است. مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که خریدار هنگام خرید کالا یا خدمات، باید به فروشنده بپردازد و فروشنده کالا و خدمات، این مالیات را در زمان های معین به دولت پرداخت می‌کند.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده و نحوه محاسبه آن

این نرخ هر سال توسط دولت مشخص می‌شود. این نرخ، درصدی از مبلغ خالص صورتحساب فروش کالا یا خدمات است.

در سال 1401 نرخ مالیات بر ارزش افزوده 6% تعیین شده است که این مقدار در کنار 3% عوارضی که اخذ می‌شود به 9% خواهد رسید.

خودتان نیز، هنگام خرید کالای اولیه، چنین مالیاتی را پرداخت کرده اید.

طبق قانون شما موظفید، در بازه‌های زمانی 3 ماهه، محاسبه مالیات بر ارزش افزوده خود را انجام دهید.

به این معنی که مالیات بر ارزش افزوده خود را از مالیات بر ارزش افزوده دریافتی کسر کنید و مانده را، حداکثر تا 15 روز پس از پایان هر سه ماهه، به حساب خزانه دولت واریز کنید.

بنر اطلاع رسانی سامانه مودیان مالیاتی
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مهلت ارسال اظهارنامه و پرداخت مالیات ارزش‌افزوده

تفاوت مالیات عملکرد و ارزش‌افزوده در تعداد دفعات و مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی است. مشمولین ارزش‌افزوده موظف‌اند عملکرد خود را حداکثر ظرف 15 روز از انقضای هر فصل، به سازمان مالیاتی گزارش و نسبت به ارسال اظهارنامه ارزش‌افزوده الکترونیکی خود اقدام نمایند. به‌این‌ترتیب مودیان باید کلیه خریدها و فروش‌ها و همچنین صادرات و واردات مشمول و غیر مشمول خود را در اظهارنامه اعلام نمایند.

همچنین بر اساس قانون دائمی ارزش‌افزوده، مودیان مکلف‌اند حداکثر ظرف یک ماه از انقضای هر فصل (دوره سه‌ماهه) نسبت به پرداخت مالیات و عوارض ارزش‌افزوده خود اقدام نمایند.

مراحل ثبت خوداظهاری مالیاتی

همان‌طور که در مقاله اظهارنامه مالیاتی گفته شد؛ برای پر کردن فرم خوداظهاری مالیاتی باید مراحل زیر را طی نمایید:

  • مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی اینترنتی  intamedia.ir و وارد شدن به بخش اظهارنامه الکترونیک.
  • انتخاب یکی از این پنج مورد: اظهارنامه اشخاص حقیقی، اظهارنامه اشخاص حقوقی، اظهارنامه اجاره املاک، اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده.
  • پیش‌ثبت‌نام با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه.
  • تکمیل جداول اطلاعاتی توسط مودیان حقیقی و پر کردن جدول‌های مالی و ترازنامه برای مودیان حقوقی.
  • ثبت‌نام الکترونیکی تا پایان مهلت مقرر برای خوداظهاری مالیاتی و ارسال مدارک.
  • راستی‌آزمایی اطلاعات اظهارشده مودیان توسط کارشناسان اداره امور مالیاتی.
  • صدور قبض الکترونیکی مالیات و پرداخت آنلاین آن.

روش ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده:

در حال حاضر، پرداخت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بر اساس خوداظهاری است.

مودیان میبایست در پایان هر سه ماه، اظهارنامه خود را از طریق سامانه یکپارچه مالیات بر ارزش افزوده به آدرس www.evat.ir ثبت نمایند. پس از ورود به سایت با صفحه زیر روبرو می‌شوید که باید بر روی گزینه تسلیم اظهارنامه عادی کلیک نمایید.

ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

سال عملکرد و شماره دوره‌ای را که قصد تهیه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را دارید را وارد کرده تا وارد صفحه زیر شوید.

در این صفحه دوره‌های مالیاتی به شرح زیر است:
 (1): فروردین تا خرداد، اظهارنامه مهر
 (2): مهر تا شهریور، اظهارنامه مهر
 (3): مهر تا آذر، اظهارنامه آذر
 (4): آذر تا اسفند، اظهارنامه فروردین

ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

تکمیل فرم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

در صورتی که برای اولین بار می‌خواهید فرم اظهارنامه ارزش افزوده را تکمیل نمایید اطلاعات مشخصات مودی را تکمیل نمایید.

ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

در این مرحله باید اطلاعات مربوط به خرید و فروش را در جداول 1 و 2 پر کنید. درجدول 1 اطلاعات مربوط به فروش است، در ردیف اول باید میزان فروشی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود و در ردیف دوم میزان فروش معاف از مالیات بر ارزش افزوده ثبت گردد. همانطور که می‌بینید بقیه کادرها خود بخود پر می‌گردند و میزان مالیات بر ارزش افزوده (6% مالیات متعلقه و 3% عوارض متعلقه) مشخص می‌گردد. در ردیف چهارم این جدول، جمع فروش فصل می‌باشد که این عدد باید با میزان فروشی که در صورت معاملات فصلی که برای اداره مالیات تنظیم کرده‌اید یکی باشد. (در صورت مغایرت این دو، به مشکل برخواهید خورد). در جدول 2 نیز به همین صورت باید اطلاعات مربوط به خرید را وارد نمایید.

ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

 در پایان به پایین برگه رفته و با وارد کردن نام و نام خانوادگی بر روی گزینه ثبت موقت و سپس تایید و مرحله بعد کلیک نمایید.

ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

 ثبت سوابق مالیات بر ارزش افزوده

تا اینجا با نحوه ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده آشنا شدیم. حال بهتر است بدانیم که نگهداری سوابق مناسب فقط برای اهداف مالیات بر ارزش افزوده نیست بلکه یک شرط قانونی نیز محسوب می‌شود. یک نرم افزار حسابداری خوب به شما امکان می‌دهد که در هر زمان تعیین کنید پول خود را چطور خرج کرده‌اید. از چه کسی پول طلب دارید و مهم‌تر از آن چه کسی به شما بدهکار است!
از دید ممیز مالیاتی، سوابق مالیات بر ارزش افزوده شما باید به روز نگه داشته شده و به شما امکان دهد بدهی‌‌های مالیات بر ارزش افزوده یا بازپرداخت‌‌های ناشی از آن را به طور دقیق تعیین و تأیید کنید. دفاتر و سوابق نیز باید به صورت اصلی خود برای مدت 6 سال حفظ شوند.

در رابطه با این موضوع شما می‌توانید از نرم افزار حسابداری محک که قابلیت انجام موارد بالا را دارد استفاده کرده تا به سادگی امور خود را انجام داده و زمان خود را بهتر مدیریت کنید. امیدواریم که مقاله ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده برای شما سودمند بوده باشد. در انتها می‌توانید سوالات، نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

24 پاسخ

  1. باسلام.آیاامکانش هست بفهمیم اظهارنامه ای فراموش شده یااصلاارسال نشده

  2. باسلام واحترام .مطالب بسیار خوب ومناسب بود.ممنون ازشمابزرگواران.

  3. سلام. من یک سوال دارم. بابت مالیات بر ارزش افزوده سالهای قبل ۱۳ میلیون تومان اعلامیه دریافت کرده ام که دو میلیون تومان آن در سه ماهه اول سال ۹۷ پرداخت کردم. بنابراین این دو میلیون تومان هزینه قابل اثبات من است و در دوره سه ماهه اول سال ۹۷ فروش نداشته ام. آیا این دو میلیون تومان را باید جزو هزینه های سه ماهه اول سال ۹۷ بیاورم یا خیر؟ اگر بلی در کدام قسمت باید نوشته شود؟

  4. سلام عالی بود ولی من ملکی خریدم که هنوز با صاحب ملک مشگل دارم مجبور شدم بخاطر نقل وانتقال جواز بگیرم و هنوز پروانه نگرفتم آیا من که هنوز شروع به کار نکردم باید مالیات و ارزش افزوده رد کنم چون نه سند دارم نه قولنامه ممنون میشم راهنمای کنید

  5. خیلی عالی بود ممنون
    در مورد قبوض برق و گاز و… که عوارض خود قبض در محاسبات 9درصد حساب نمیشه آیا باید کل هزینه پرداختی را محاسبه کرد و در جمع کل خرید و اعتبار نوشت یا خالص مبلغ هزینه ای که شامل ارزش افزوده شده لطفا راهنمایی فرمایید.

  6. سلام ممنون بابت مطلب مفیدتون
    میخواستم بدونم اطلاعات فروش مشمول چگونه جمع اوری میشه؟

  7. با سلام یک سوال داشتم.در اظهار نامه ارزش افزوده آیا جایی برای فاکتور رسمی هزینه هایی مثل هزینه هتل برای مهمانان هم هست؟چطور باید در اظهار نامه اعمال کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری