جستجو
Close this search box.

طرح مالی کسب و کارخود را چگونه بنویسید

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

مقدمه

شاید مهمترین بخش طرح مالی کسب و کار از نگاه متخصیصن کارآفرین و سرمایه‌گذاران بر روی استارتاپ‌ها بخش مالی آن یاشد. چرا که یکی از اهداف هر فعالیت اقتصادی کسب سود است و نحوه دستیابی به این سود، نیازمند طرح مالی  دقیقی است که پیش­بینی بودجه، نظارت بر هزینه‌ها و درآمدها، چگونگی استفاده بهینه از سرمایه درجهت تولید سود مورد نیاز را داشته باشد. اکثر استارتاپ‌ها در ابتدا سود چندانی ندارند و ضررده هستند. برنامه ریزی و بررسی‌های مالی بخش مهم و به عبارتی یکی از کلیدی ترین عوامل طرح مالی کسب و کار است. چرا که اطلاعات این بخش هم در تصمیم گیری های شما به عنوان  مالک کسب و کار و هم در تصمیم گیری‌های وام دهندگان و سرمایه گذار موثر است.

فهرست مطالب

مسئول تطبیق کیست و چه وظایفی دارد؟

دو مورد از مهمترین نتیجه های برنامه ریزی مالی،عبارتند از:

  • تعیین سود مورد انتظار و ریسک های مالی احتمالی
  • تعیین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح ( در چه زمانی به این منابع نیاز خواهد بود و نحوه بازپرداخت به چه صورت است)

مطالعات و بررسی‌های طرح مالی یک کسب و کار شامل سه بخش است:

بخش سرمایه گذاری

شامل تفکیک سرمایه گذاری ثابت وجاری، نحوه تامین سرمایه (ساختار سرمایه گذاری)

برای این بخش باید، به پیشبینی آن چه که‌ در ابتدا هزینه می کنید برای گسترش استارتاپ خود بپردازید، اعم، فضای مورد استفاده، هزینه تجهیزات اداری و کاری، مجوزهای قانونی و غیره هزینه های ثابت هستند.

هزینه های جاری چون هزینه  مربوط به پرسنل بر حسب ساعت کاری و یا حقوق ثابت و یا پروژه ای،هزینه های تبلیغات و بازاریابی شرکت و توسعه آن ها،هزینه اینترنت و انرژی های مصرفی و عوارض مالیات و از این قبیل هزینه ها، در هزینه های جاری جای می‌گیرند که شما به آن می پردازید.

میزان تامین  سرمایه از وجوه وام بانک‌های مختلف یا سرمایه گذاری های خصوصی را مشخص کنید.

بخش فروش

شامل میزان تولید،میزان فروش، سودآوری

میزان تولید

برنامه تولید شما در ابتدا باید مدون باشد، حتی اگر تولید شما کم باشد.پیش بینی  کلیه هزینه های تولید محصول اولیه وتبدیل به محصول نهایی را محاسبه کنید.پیش بینی برآورد میزان تولید در میزان سود نهایی شما موثر است.

پیش‌بینی فروش

پیش‌بینی فروش بخش مهمی از برنامه‌ریزی مالی یک کسب‌و‌کاراست.امرحساسی برای کسب و کارهای در حال  شروع است. گاهی می‌توان از نقطه سر به سر به عنوان نقطه آغازین برای پیش‌بینی فروش استفاده کرد. در ابتدا میزان فروش ناشی از میزان شناخت اولیه خدمات شما وکشش آن در بازار است. تنوع خدمات و محصولات و میزان استقبال مشتریان را در طی استراتژی‌های فروش و بازاریابی خود پیش بینی کنید. پیش‌بینی فروش باید منعکس‌کننده استراتژی‌ها و اهداف کسب و کارتان باشد.

 محاسبه سود

محاسبه سودآوري در طرح مالی بیان کننده آن است که روندهای گام به گام شما در طی پیشرفت توسعه  کسب و کار شما سود آور است یا خیر. محاسبه سود، عامل مهمی در قیمت گذاری محصولتان است.

سود خالص از تفاوت میان فروش و کلیه هزینه‌های تولید، بازاریابی و اداری و.. بدست می آید وسود ناخالص از تفاوت میزان فروش و هزینه تولید.

توجه کنید پیش بینی سود درخواستی شما عامل مهم در تعیین قیمت محصول است.

ارزش های مالی و تجزیه و تحلیل نسبت ها در طرح مالی

شامل ترازهای مالی، برآورد مالی طرح کسب و کار و نقطه سر به سر

نقطه سر به سر نقطه‌ای

نقطه سر به سر نقطه‌ای است که درآمد فروش با کل هزینه‌ها و مخارج برابر می‌شود، این نقطه  به شما در تعیین  نقطه شاخص رقابتی برای فروش کسب و کار کمک میکند. بررسی مداوم آن  در حین درآمدزایی می‌تواند برای ارزیابی نحوه و زمان توسعه کسب و کار و برآورد هر گونه مخارج اضافی بکار رود. از این حیث مطالعه و پیش بینی نقطه سر به سر برای سرمایه گذاران مهم است.

ترازنامه

درهنگام راه‌اندازی یک کسب و کار باید به دارایی های مورد نیاز و سرمایه اولیه آن توجه کنید و از خود بپرسید چگونه‌ آنها را تامین خواهید کرد. با ایجاد ترازنامه مالی در ابتدا به پیش بینی میزان سود و زیان بپردازید. ترازنامه در پایان یک دوره مالی می گردد مثلا دوره مالی سالانه و در ترازنامه سه قلم اطلاعاتی دارایی، بدهی و سرمایه مشخص می‌گردد.پس ابتدا به بررسی مواردی که باید در ترازنامه بیاید می پردازیم:

داراییها

به‌منظور افزایش ارزش شرکت یا بهره‌مندی از منافع حاصل ازعملیات شرکت خریداری می‌شوند. به دو دسته دارایی های ثابت و دارایی های جاری تقسیم می شود.  دارایی جاری به این معنی است که دارایی در طی یک سال مصرف خواهد شد و دارای قدرت نقدشوندگی  است و جریانات نقدی آن طی  یک سال ایجاد خواهد شد مثل نقد، حساب های دریافتی و فهرست موجودی محصولات شما می‌شود. داراییهای ثابت آن‌هایی هستند که انتظار می‌رود تا سودآوری آن برای بیش از یک سال باشد و دارای استهلاک هستند مثل داراییهای ثابت مثل تجهیزات، ساختمان‌ها و املاک و مستغلات.

بدهی‌ها

وام ها و اوراقی که برای شروع کسب و کار خود دریافت می کنید و اجاره مکان و تجهیزات و حقوق معوقه از جمله بدهی ها هستند.

اظهار نامه درآمد

اظهار نامه درآمد، برنامه‌ریزی درآمدها و هزینه‌های کسب و کار در یک دوره زمانی مفروض است(معمولا یک سال). برای تهیه اظهارنامه درآمد، سه فعالیت باید انجام گیرد:

پیش‌بینی و تخمین فروش، پیش‌بینی هزینه کالاها و پیش‌بینی سربار

پیش‌بینی جریان نقدی

پیش بینی جریان نقدی عنصر مهم برای تصمیم گیری سرمایه گذاران برای علاقه مندی به طرح مالی کسب و کار شماست، چرا که میزان اعتبار سنجی پروژه شما را مشخص می کند و برای پیش‌بینی دریافتها و پرداختهای کسب و کار شما استفاده می شود.این کار باعث می شود در شرایط  تغییرات بازار مالی شرایط خود را کنترل کنید و بدانید چه میزان طی مراحل مختلف توانایی تحمل بدهی  را دارید.

در جریان نقدی میزان دریافتنی‌ها، پرداختنی‌ها مربوط به خرید موجودیها و پیمانکاری، مقاطعه‌کاری،پرداختنی‌ها برای مخارج سربار،پرداختنی‌ها برای خریدهای سرمایه‌ای، بازپرداخت وامهای بانکی، قرضها و سرمایه‌گذاران و.. مواردی هستند که باید در نظر داشته باید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری