جستجو
Close this search box.

هوش هیجانی اصلی مهم در موفقیت حسابداران

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 2 دقیقه

در دنیای امروز، مفهوم هوش هیجانی را بارها و بارها در محیط‌های شغلی می‌شنویم. شرکت‌های بزرگ و کوچک برای رشد و ادامه حیات خود، نیازمند کارکنانی توانا در مدیریت هیجانات خود هستند. آن‌ها باید بدانند با بهره‌گیری درست از احساسات و روابط کاری خود در جهت ارتقا اهداف سازمان پیش روند. تیم محک در این مقاله علاوه به بررسی مفهوم هوش هیجانی، بر نقش آن در حرفه حسابداری تمرکز ویژه دارد . و به شما حسابداران کمک می‌کند با مدیریت درست هیجانات و رفتارهای خود بهترین در محیط کار باشید

فهرست مطالب

هوش هیجانی چیست ؟

هوش هیجانی (Emotional intelligence) شامل شناخت و کنترل هیجان‌های فرد است. این توانایی اجتماعی به توانایی درک، کنترل و مدیریت احساسات اشاره دارد. شخصی که EI بالایی دارد، سه مؤلفه از هیجان‌ها را که شامل (مؤلفه شناختی، مؤلفه فیزیولوژیکی و مؤلفه رفتاری) به‌طور موفقیت‌آمیزی با یکدیگر تلفیق می‌کند و از این طریق روابط خود با محیط اطراف را کنترل کرده و در جهت بهینه‌سازی اهداف شخصی و کاری خود حرکت می‌کند.

 تأثیر هوش هیجانی در سازمان‌ها

هوش هیجانی این امکان را فراهم می‌آورد تا بتوانید عکس‌العمل مناسبی در رویایی با هیجانات در سازمان داشته باشید. درواقع تمرکز اصلي بر رشد و پرورش هیجانات خود است تا از اين طريق بهره‌وری‌تان در سازمان افزايش يابد، کارکنانی که دارای هوش هيجاني بالا هستند مي‌توانند هرگونه احساسات و هيجانات منفي را به چارچوب کاري مثبت تغيير شکل دهند. مديرانی  که برخوردار از هوش هيجاني، رهبران مؤثري در شرکت می‌شوند می‌توانند چشم‌اندازهای سازمان را که اهداف را با حداکثر بهره‌وري، رضايتمندي و تعهد کارکنان محقق ‌سازند.

کاربرد هوش هیجانی در حسابداری

تغییرات سریع تکنولوژی و جهانی‌شدن بازارها سبب شده نقش حسابداران کنونی از تهیه اطلاعات مالی به تهیه و تفسیر اطلاعات گوناگون اعم از مالی و غیرمالی برای استفاده‌کنندگان درون‌سازمانی و برون‌سازمانی تغیر یافته است.

شما به‌عنوان یک حسابدار باید از میزان هوش هیجانی خود و ابعاد آن‌که شامل (خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه) است، کاملاً آگاه باشید. ازآنجایی‌که هوش هیجانی برخلاف بهره هوشی افراد قابل اکتساب می‌باشد، در جهت افزایش مهارت‌های آن با برنامه‌های مختلف بکوشید تا عملکرد فردی بهتری داشته باشید. احساسات و دانش عاطفی خود را در مواقع تصمیم‌گیری و قضاوت، حل مسئله، مدیریت استرس و کنترل عصبانیت خود بکار برید. به‌عنوان مثال تمرین‌های افزایش دقت را به‌طور روزانه و مستمر انجام دهید تا همواره بالاترین میزان دقت را در محاسبات خود داشته باشید. علاوه بر پاسخگویی سریع به مدیران باید اعتمادبه‌نفس انتقاد صحیح از آن‌ها در مورد روش کارشان در حیطه کاری خود را داشته باشید.

شما اگر مدیران مالی سازمان هستید باید قادر باشید احساسات خود و حسابداران خود را شناسایی و درک کنید؛ زیرا حسابداری حرفه‌ی دقیق و پراسترسی است. کلیه حسابداران به‌ویژه تازه‌کارها در آغاز کار فشار کاری بسیاری را تحمل می‌کنند. باید همواره در جهت آگاهی اجتماعی کارمندان خود بکوشید. آگاه رسانی حسابداران از ارزش‌های سازمانی آن‌ها و احترام ویژه به آن‌ها امر مهمی است. این امر سبب افزایش اعتمادبه‌نفس آن ها شده و طبعاً، قابلیت‌های خود مدیریتی آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

همچنین اگر حسابرس هستید لازم است کلیه مهارت‌های تصمیم‌گیری صحیح در قضاوت‌های حسابرسی را فراگیرید؛ زیرا بر طبق استاندارد حسابرسی شماره 200 با عنوان اهداف کلی حسابرس مستقل، حسابرس باید قضاوت حرفه‌ای را در برنامه‌ریزی و اجرای حسابرسی صورت‌های مالی بکار گیرد. هنگامی‌که از نقاط ضعف و قوت و خواسته‌ها و ترس‌های خود آگاه باشید بهتر می‌توانید قضاوت نمایید. به‌عنوان حسابرس در محیط کار بر روابط و مهارت‌های مرتبط با هوش هیجانی بیشتر دقت نمایید . این مهارت‌های و ابعاد رابطه مثبتی با قضاوت شما دارد.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

2 پاسخ

  1. سلام ، این مقاله خوب بود ولی ایکاش می شد بیشتر توضیح بدید رابطه ی هوش هیجانی و حسابداری جالب بود مایلم بیشتر در موردشون بدونم . ممنون میشم اگر مقالات رو کاملتر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری