جستجو
Close this search box.

معافیت ‌های مالیات مستقیم

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 2 دقیقه

8 نکته در مورد اصلاحیه جدید معافیت‌های قانون مالیات مستقیم:

دولت ایران همسو با سیاست‌های حمایتی از اقتصاد کشور و در راستای اقتصاد مقاومتی دراردیبهشت ماه سال 96، اصلاحیه‌های جدیدی در قانون مالیات مستقیم در مورد پرداخت‌کنندگان مالیات اعمال کرد.

فهرست مطالب

طبق قانون مالیات مستقیم ایران، هر شخص حقیقی و یا حقوقی ایرانی و غیر ایرانی (به‌جز سازمان‌های دولتی و شهرداری‌ها) نسبت به کلیه اموال و دارایی‌های خود در داخل ایران موظف به پرداخت مالیات هستند. آن‌ها از درآمدهایی که داخل ایران کسب می‌کنند باید به دولت مالیات پرداخت کنند. همچنین کلیه اشخاص حقوقی ایرانی در خارج از مرزهای ایران به فعالیت اقتصادی می‌پردازند نیز موظف پرداخت مالیات به دولت هستند.

طبق آخرین اصلاحیه که سازمان امور مالیاتی کشور برای حمایت بیشتر از شرکت‌ها و تولید داخلی در آغاز سال 96 در مورد قانون مالیات مستقیم اعمال کرد. بسیاری از مشمولین این قانون سال‌های بیشتری از پرداخت مالیات معاف شدند.

در زیر به این موارد که اصلاحیه ماده 132(موارد معافیت‌های مالیاتی) قانون مالیات مستقیم است اشاره می‌کنیم:

  1. درآمد اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی یا معدنی و تولیدی فناوری اطلاعات که قبل از سال 96 مشمول تخفیف 80 درصدی به مدت 4 سال و تخفیف 100 درصدی به مدت 8 سال در مناطق کمتر توسعه‌یافته بود. به اعمال تخفیف 100 درصد و به مدت 10 سال تغییر یافت.

معافیت‌های بالا شامل شرکت‌هایی است که محل استقرار آن‌ها در بیش از فاصله 120 کیلومتری پایتخت،50 کیلومتری کلان‌شهر اصفهان و 30 کیلومتری مراکز استان‌ها و همچنین شهرهایی که بیش از 300 هزار نفر جمعیت دارند نخواهد شد.

  1. همه شرکت‌هایی که در شهرک‌های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی کشور مستقر شوند. پس از ۲ سال و در صورت استقرار شهرک‌های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی در مناطق کمتر توسعه‌یافته، پس از ۳ سال از آغاز فعالیت مشمول تخفیف 100 درصدی مالیات خواهند شد.
  2. کلیه اماکن اقامتی و گردشگری و زیارتی به مدت 5 سال و در مناطق کمتر توسعه‌یافته به مدت 10 سال از پرداخت معاف خواهند بود.
  3. کلیه مراکز خدماتی درمانی و بیمارستانی به مدت 5 سال و در مناطق کمتر توسعه‌یافته به مدت 10 سال از پرداخت معاف خواهند بود.
  4. شرکت‌های موفق در امر اشتغال‌زایی که چندین سال مشمول قوانین معاف از مالیات بودند. اگر هرسال،50 درصد نسبت به سال قبل نیروی کار خود را افزایش دهند یک سال دیگر به سال‌های معافیت آن‌ها افزوده خواهد شد.
  5. شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری که قبلاً 10 سال معاف بودند. از سال 96 به مدت ۱۵ سال معاف خواهند بود.
  6. اشخاصی که اقدام به سرمایه‌گذاری‌های نقدی در غالب عقود مشارکتی )  عقود مشارکت مدنی، مشارکت حقوقی، مضاربه، معامله سلف و سرمایه‌گذاری مستقیم) در بنگاه‌های تولیدی می‌کنند. معادل سودی که از این مشارکت خواهند داشت از مالیات معاف می‌شوند.
  7. اشخاصی که حقوق آن‌ها زیر 4/2 میلیون تومان است، مالیاتی به حقوق آن‌ها تعلق نخواهد گرفت. همچنین کسانی که سقف حقوق آن‌ها بالاتر و تا مرز 5 برابر از این مبلغ است باید 10 درصد از حقوق خود را مالیات دهند و در مورد حقوق بالاتر، مالیات 20 درصدی تعلق خواهد گرفت.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری