جستجو
Close this search box.

مشخصات فاکتورهای فروش مورد تائید اداره دارایی

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

برگه فروش یا فاکتور فروش را می‌توان یکی از پایه‌های اساسی و مهم یک تجارت در داد و ستدهای معمول دانست که با توجه به خریدهایی که توسط مشتری انجام می شود، فروشنده عرضه می کند و در آن اطلاعاتی از جمله مشخصات فروشنده و خریدار، تاریخ خرید، نوع کالا یا خدمت، قیمت واحد، قیمت کلی، توافق‌های دوطرفه و… ارائه می‌گردد.

فهرست مطالب

مشخصات فاکتورهای فروش مورد تائید اداره دارایی

مشخصات فاکتورهای فروش مورد تائید اداره دارایی

در هر کسب و کاری وجود فاکتور تبادل کالا یا برگه فروش معتبر یک ضرورت غیر قابل انکار است. فرقی نمی کند که معاملات جزئی یا کلی باشند، در هر صورت باید فاکتورهای خرید و فروش در بازار طبق استاندارد قوانین وزارت امور اقتصاد و دارایی تنظیم شده باشد. هر فروشنده‌ای که از ارائه فاکتور رسمی خودداری کند، مشمول جریمه خواهد شد. لازم به ذکر است این فاکتورها که از آن به عنوان فاکتور رسمی یاد می‌شود شامل فاکتورهای مالیاتی، دارایی، صورتحساب فروش کالا و خدمات هستند. ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده در این باره توضیحات زیر را می‌دهد:
تمام کسانی که به عرضه کالا و خدمات مشغولند (واحدهای تجاری مشمول نظام مالیات) باید صورتحسابی را طبق قانون نظام صنفی خود و حاوی مشخصات طرفین معامله و کالا و خدمات مورد معامله ارائه دهند. این صورت حساب‌ها یا به صورت فاکتورهایی است که جزئیات آن دست‌نویس خواهد بود و یا مستقیماً از نرم افزارهای صندوق فروش چاپ خواهند شد.

فاکتور رسمی چیست؟

فاکتور رسمی، فاکتور فروش یا برگه فروش سندی است که برای نشان دادن معامله و درخواست پرداخت هزینه محصول یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت تجاری صادر می‌شود. در واقع فاکتور رسمی فروش همان چیزی است که شما پس از تحویل محصول، اما قبل از پرداخت هزینه، برای مشتری ارسال می‌کنید. از آنجایی که فاکتورهای رسمی نشان دهنده بخشی از درآمد شما برای فروش کالا و خدمات هستند، برای تهیه انواع گزارشات و صورت‌های مالی به ثبت دقیق آنها نیاز خواهید داشت. همچنین برای دریافت تأیید دارایی باید در تهیه آن شفافیت داشته باشید.شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله ” فاکتور فروش چیست” رجوع کنید .

مشخصات فیزیکی فاکتورهای فروش مورد تائید اداره دارایی

در هر صورت فاکتورها یا برگه فروش هایی که به مشتری ارائه می‌کنید باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

1.نوع کاغذ می‌تواند کاغذ تحریر 60 گرمی باشد. این نوع کاغذ برای فاکتورهایی که با دست جزئیات کالا را می‌نویسید کاربرد دارد. در فاکتورهای دستی حتماً باید از کاربن استفاده کنید البته استفاده از کاربن امروزه دیگر قدیمی شده است و فاکتورهای دستی از کاغذ کاربن لس ( خود کپی ، کاربن دار ، بدون کاربن وNCR) تهیه می‌شوند.
2. برای فاکتورهایی که از صندوق ها چاپ می‌شوند کاغذ تحریر ۸۰ گرمی اندونزی باید باشد.
3. تعداد برگ‌ها از هر نسخه فاکتور 2 یا 3 برگ فاکتور چاپ شود.
4. اندازه فاکتورها معمولا در سایز A5 هستند ودر موارد کم A4 چاپ می‌شود که رسمی تر است.

مشخصات فاکتورهای فروش

مشخصات نوشتاری فاکتور فروش ( معیارهای یک برگه فروش معتبر)

برای اینکه فاکتورهای فروش مورد تائید اداره دارایی قرار بگیرند باید مشخصات نوشتاری زیر را داشته باشند:


1. درج تاریخ: زیر شماره سریال درج می‌شوند. درفاکتورهایی که به صورت اتوماتیک چاپ می‌شود، به دلیل تعداد فاکتورهای بالای روزانه، ساعت صدور آن هم به طور دقیق نوشته می‌شوند.
2. درج شماره سریال: تمامی فاکتورهای فروش باید در بالای سمت راست چپ صفحه به صورت برجسته و با چاپ افست به صورت برجسته و قرمز رنگ باشد. این شماره سریال ها توسط سر ممیزی‌های اداره دارایی کنترل خواهد شد. فاکتورهایی که توسط صندوق‌های فروش چاپ می‌شوند دارای شماره سریال‌هایی هستند که به صورت اتومات زده می‌شوند.
3. درج مشخصات فروشنده و خریدار: این سمت باید شامل مشخصات کامل شخص حقیقی با حقوقی همراه با کد اقتصادی او، شماره ثبت شرکت،آدرس کامل او باشد.
4. درج مشخصات کالا: شامل شرح کالا،کد کالا ،تعداد و مقدار و اضافه کردن واحد اندازه گیری کالاست است، این قسمت که بعد از ستون ردیف و در کنار کد کالاست پر کردن دقیق آن بسیار حائز اهمیت است و از مشکلات احتمالی در تعویض و عودت کالا جلوگیری می‌کند.
5. درج قیمت: شامل مبلغ هر واحد ،مبلغ کل و مبلغ تخفیف داده شده ،درصد و یا مبلغ مالیات بر ارزش افزوده ،کلیه عوارض و مبلغ نهایی است که مشتری باید پرداخت کند.در پایان هم مجموع مبالغ در زیر ش درج می‌شوند.
6. شرایط معامله: که بصورت نقدی و در غیر این صورت شرایط غیر نقدی آن نوشته می‌شوند.
7. مهر و امضا فروشنده و خریدار:که در شرایط خرید و فروش کلی، امضای هر دو لازم است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

2 پاسخ

  1. سلام جناب خسته نباشید من از کالای پزشکی فاکتور برای کفش گرفتم بدون اینکه خریدی انجام داده باشم فاکتور واسه شرکت نفت بردم که هزینه کفش بگیرم ،میخواستم بدونم فاکتور میره دارایی و از کالای پزشکی هزینه ای کم میشه؟؟
    اگه کم میشه چه مبلغی کم میکنن فاکتور 400هزار تومان بوده
    ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری