جستجو
Close this search box.

چند نکته در مورد حسابداری بیمه | حسابداری بیمه چیست؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

درباره حسابداری بیمه:

امروزه افزایش شعب بیمه‌های خصوصی را در کشور شاهد هستیم. گسترش این کسب و کار پرسود برای نمایندگان پیچیده گی های خاصی را به همراه دارد. معمولا این نمایندگان بازاریابان خوبی هستند و به تقویت مهارت های مذاکرات خود می پردازند و یا به دلیل مراحل سخت صدور بیمه نامه های مختلف، به شدت درگیر آن هستند.غافل از اینکه به بخش مالی و حسابداری خود بی توجهی میکنند و به این ترتیب ممکن است ضرر شوند. بخش عمده ای از حسابداری های بیمه بر عهده شعب بیمه است.
اما شناسایی و درک جریان های مالی سبب فهم عمیق از کلیه تراکنش های شرکت بیمه میشود و گام مهمی برای رسیدن به موفقیت مالی برای کلیه نمایندگان بیمه است برای موفق بودن در عملیات حساب داری بیمه ابتدا باید دانست که تفاوت چندانی با حسابداری ندارد.

فهرست مطالب

برای یک کاربر مبتدی بعد از خرید نرم افزار حسابداری محک و تسلط بر آن باید اصولی را رعایت کند از آن جمله شناسایی کلیه ورودی ها و خروجی های مالی و زمادر این مقاله به بیان هزینه های مختلف از جریان درآمد و خسارت اشاره میکنیم این هزینه ها موارد اصلی در ترازنامه است.

حسابداری بیمه

هزینه صدور: تمامی هزینه های مرتبط با صدور بیمه نامه مانند تبلیغات،بازاریابی، کارمزد و غیره هزینه صدور حساب می شوند.
هزینه بیمه: مبلغی است که بیمه گزار بابت خرید بیمه نامه به شرکت بیمه پرداخت می نماید.
هزینه بیمه اضافی : مبلغی است که بیمه گر بابت قبول ریسک یا خطر اضافی و یا تمدید بیمه نامه با سرمایه بیشتر ، از بیمه گزار دریافت می نماید.
هزینه بیمه برگشتی: قسمتی از حق بیمه که به دلیل فسخ بیمه نامه یا کاهش خطر ویا کاهش سرمایه ، به بیمه گزاربرگشت داده می شود.
هزینه بیمه عاید نشده و ذخیره حق بیمه:نسبتی از حق بیمه ها که مربوط به طول مدت اعتبار بیمه نامه ها در دوره مالی بعد میباشد و به حساب درآمد سال بعد منتقل میگردد.
هزینه بیمه مازاد : به معنای آن است که از بیمه گذار به علت موقعیت ویژه وی ، بیشتر ازمیانگین رشته بیمه مربوط، حق بیمه دریافت شود.
هزینه بیمه شده (در بیمه اموال) :ارزش واقعی شی مورد بیمه بوده یا مبلغی است که بیمه‌گر تعهد می‌کند در صورت وقوع حادثه تا آن میزان به بیمه‌گذار یا ذینفع قرارداد بیمه خسارت بپردازد
هزینه خسارت: مبالغی که بیمه گر در پی وقوع خسارت میابد پرداخت نماید و یا وجوهی که به موجب شرایط قرار داد بیمه پس از وقوع حادثه برای بیمه شده میپردازد.
هزينه‌هاي بيمه اي (عملياتي): مجموع يا تفاضل هزينه خسارت سهم نگهداري و هزينه (درآمد ) كارمزد و كارمزد منافع سهم نگهداري به علاوه خالص ساير هزينه‌هاي بيمه اي است.

هزینه های کارشناسی بیمه:هزینه هایی که موسسه بیمه به منظور ارزیابی موردبیمه قبل از صدور بیمه نامه و همچنین پس از خسارت متحمل خواهد شد.
هزینة خسارت: هزینة وقوع حوادث مورد بیمه (هزینه خسارت)، مهمترین هزینة شرکت‌های بیمه ایست.
هزینه خسارت واقع شده:جمع تمامی خسارت پرداخت شده در طی دوره به همراه هزینه های رسیدگی به این خسارت پس از تعدیل لازم در مورد ذخیره انتظارات معوق ابتدا و انتهای دوره
هزینه خسارت واقع شده اما پرداخت نشده:خسارات ناشی از حوادث بیمه شده ای که قبل از پایان دوره مالی اتفاق افتاده است و به نمایندگی بیمه اعلام نشده است.یکی از اهداف تاسیس نمایندگی بیمه نیز همین است .
هزینه خسارات معوق: شامل خساراتی است که موسسه بیمه در پایان سال مالی پرداخت نکرده است و باید در سال آتی پرداخت نماید.
هزینه ذخیره خسارت معوق:ذخیره ای که بیمه گر برای تسویه خسارت نگهداری میکند.مثل: خسارتی که تا پایان مالی اعلام شده ولی پرداخت نشده است.خسارتی که هنوز مبلغ آن ارزیابی و تعیین نشده است.خسارتی که واقع شده اما هنوز به بیمه گر اعلام نگردیده است.
هزینه استهلاک: چنانچه بعد از حادثه و تعویض یا تغییر اموال آسیب دیده ، بیمه گذار در وضعی بهتراز قبل از حادثه قرار گیرد، مبلغی از خسارت ها به صورت هزینه استهلاک کسر می شود . این کار باعث جلوگیری از سوء استفاده از بیمه و ایجاد حوادث عمدی می شود.

حسابداری صدور بیمه نامه

حسابداری صدور بیمه نامه:

بیمه گر باید بداند، حق بیمه به سه صورت نقدی، نقدی-اقساط و تمام اقساط پرداخت می شود.
• چنانچه پرداخت به صورت نقدی انجام شود، حساب بانک بدهکار و حساب حق بیمه صادره – شخص ثالث، بستانکار می شود.
• مابقی به صورت تعهد باشد، برای ثبت دریافت نقدی، حساب بانک بدهکار، حساب درآمد حق بیمه بستانکار می شود. برای ثبت حسابداری تعهد، حساب بدهکاران بیمه (مطالبات) یا اسناد دریافتنی، بدهکار و حساب درآمد حق بیمه، بستانکار می شود.
• در صورت پرداخت تمام اقساطی، حساب بدهکاران بیمه (مطالبات از بیمه گذاران) یا اسناد دریافتنی بدهکار و حساب حق بیمه یا درآمد حق بیمه، بستانکار می شود. در زمان وصول اقساط، حساب بانکی بدهکار و حساب بدهکاران بیمه یا اسناددریافتنی بستانکار می شود.
• در زمان وقوع خسارت و پس از قطعی شدن مبلغ هزینه خسارت، دستور پرداخت صادر می شود. پس از دریافت دستور پرداخت توسط واحد حسابداری، مبلغ خسارت پرداخت و همزمان سند پرداخت ثبت می شود. در سند مذکور، خسارت پرداختی (با توضیحات رشته هزینه) بدهکار و حساب بانک بستانکار می شود.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله بدهکار و بستانکار در حسابداری را مطالعه بفرمایید.

استاندارد ۲۸ حسابداري

استاندارد ۲۸ حسابداري:
هدف از اين استاندارد تجويز روش‌هاى حسابدارى براى حق‌بيمه، خسارت و مخارج تحصيل بيمه‌هاى عمومى مستقيم و اتكايى و همچنين افشاى اطلاعات اين نوع فعاليتها در صورت‌هاى مالى شركت‌ها و مؤسسات بيمه است. الزامات ساير استانداردهاي حسابداري درصورتي براي فعاليت‌هاي بيمه عمومي كاربرد دارد كه توسط اين استاندارد جايگزين نشده باشد.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری