جستجو
Close this search box.

پیش نیاز های ورود به بازار کار حسابداری به صورت حرفه ای

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

با توجه به آینده بازار کار حسابداری در ایران، در خصوص انتخاب رشته ی حسابداری برای دانشجویان و افراد علاقه مند به این رشته، چرایی انتخاب آن ، ضرورت فراگیری مهارت های مورد نیاز با توجه به وجود برخی از متغیرهای موجود در کشور ، دروس اصلی این رشته و انواع شاخه های شغلی آن، میزان حقوق و دستمزد و غیره اشاره شد و به برخی از پیش نیازهای ورود به بازار کار حسابداری به صورت حرفه ای که یکی از موضوعاتی است که بسیار بحث برانگیز بوده و برای بسیاری از افراد علاقه مند به این رشته چالش های زیادی را به وجود آورده است. چگونه وارد بازار کار حسابداری شویم معمولا سوالی است که جوانان جویای کار زیادی درباره آن می پرسند که در مقاله جدا به آن پرداخته شده است. در ادامه بیشتر در مورد ورود به بازار کار حسابداری و چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو صحبت می‌کنیم.

فهرست مطالب

گروه نرم افزاری محک ، جهت شفاف سازی به این موضوع پرداخته است و سعی در حل چالش های پیش رو دارد.

فایل کامل صوتی مقاله را میتوانید از بخش زیر گوش دهید.

بازار کار حسابداری

خوشبختانه، بازار کار رشته حسابداری هیچ وقت با افت و رکود مواجه نخواهد شد. تمامی سازمان‌ها، شرکت‌ها و کسب و کارها، در هر اندازه‌ای که باشند و در هر حوزه و یا صنعتی که فعالیت کنند، همواره به وجود افراد متخصصی نیاز دارند که امور مالی و حسابداری آن‌ها را سروسامان دهد. مسئله اصلی مربوط به تغییراتی است که به واسطه فناوری‌های جدید در شیوه‌های تجارت امروزی به وجود آمده است. به عنوان یک حسابدار باید بدانید که بازار کار حسابداری به افرادی که در زمینه‌های مختلف تجارت و بازرگانی، حقوق، تحلیل داده‌ها، فناوری، مشاوره مالی، اقتصاد و سایر حوزه‌های مرتبط تخصص دارند همیشه نیاز خواهد داشت. بنابراین، با افزایش دانش ومهارت خود می‌توانید فرصت‌های شغلی عالی در حوزه حسابداری و مالی داشته باشید.

پیش نیازهای مربوط به حسابداری ویژه بازار کار

پیش نیازهای مربوط به حسابداری ویژه بازار کار (یک حسابدار چه چیزهایی باید بلد باشد)

معمولا افرادی که خواستار ورود به بازار کار حسابداری هستند، معمولا با این سوال روبرو می شوند که یک حسابدار چه چیزهایی باید بلد باشد و چه مهارتهایی برای موفقیت هر چه بیشتر در این زمینه کاری نیاز دارند. در ادامه با برخی از این مهارتها آشنا خواهید شد:

1. داشتن دانش و تجربه مرتبط

برای ورود به بازار کار حسابداری، فرد حسابدار باید بسیاری از استانداردها و اصول پایه‌ای رشته حسابداری را که شامل دانش و تجربه است فراگیرد و سعی کند دانش و مهارت خود را مطابق با تغییرات قوانین و مقررات کشور تطبیق دهد.


دانش: در خصوص دانش می توان اشاره کرد به مواردی چون تحصیل در دانشگاه ها و سایر مراکز علمی و مطالعه ی کتاب هایی در رابطه با علم حسابداری و برخی از منابعی که می تواند دانش حسابدار را هر چه بیشتر مطابق با نیازهای جامعه افزون تر کند.

تجربه: نقطه شروع تجربه فرد حسابدار از حداقل فعالیت های او در زمینه حسابداری در زمان کارآموزی شکل می‌گیرد. دوره کارآموزی فرصت بسیار ارزشمندی را در اختیار افراد قرار می دهد. همچنین با فعالیت در زمینه انتخابی شخص می‌تواند هر روز تجارب خود را افزایش دهد. ورود به حوزه حسابداری بدون مدرک دانشگاهی امکان پذیر است، اما قطعا نیاز به تلاش زیادی دارد. ضمن اینکه، فرصت ارتقای شغلی و ورود به حوزه‌های تخصصی‌تر حسابداری، بدون مدرک دانشگاهی تقریبا غیر ممکن است.

2. مهارت کار با کامپیوتر و نرم افزارهایی که یک حسابدار باید بداند

به دلیل اینکه امروزه برای انجام امور حسابداری ابزارهای فراوانی وجود دارد ، فرد حسابدار می بایست قبل از ورود به بازار کار حسابداری به اصول پایه و کاربردی کار با کامپیوتر و نرم افزارهای عمومی آشنا باشد و تلاش کند به مهارت های خود دراین زمینه بیافزاید. نرم افزارهایی که یک حسابدار باید بداند جزو ابزار بسیار مهم کار برای او به شمار می رود.

از جمله ی این مهارت ها آشنایی با اینترنت است. موضوعی که ما در زندکی روزمره ی خود بسیار با آن سر وکار داریم، اما یک حسابدار باید دانش خود را درزمینه ی استفاده ی درست از اینترنت بیشتر کند. زیرا عصر انفجار اطلاعات است و حجم اطلاعاتی که هر روز تولید می شود شاید چندین برابر کل اطلاعاتی باشد که بشر در تمام دوران قبل از صنعتی شدن تولید کرده است . در این میان، این که چطور بتواند در بین انبوهی از اطلاعات در کمترین زمان ممکن به آنچه مورد نظر است دست پیدا کند اهمیت فراوانی دارد.

گواهینامه ICDL مدرکی معتبر و مورد تایید ۱۴۹ کشور جهان، سازمانهای بین المللی،ادارت و…. است. این استاندارد پس از گذراندن ۱۳۰ ساعت دوره آموزشی و ۷ مرحله آزمون با عنوان ICDL Coreبه کاربر داده خواهد شد. ICDLبرای کمک به کاربران شرکتی و خانگی طراحی شده است. ICDLنشانه کفایت در مهارتهای کامپیوتری است. بنابراین شرکتی که در نظر دارد به نیروی انسانی یا کارمندان خود آموزش دهد باید اطمینان حاصل کند، پولی که به این برنامه اختصاص داده است، به خوبی صرف می‌شود.

از طرف دیگر، نرم افزارهای حسابداری زیادی وجود دارند که شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف، بنابر حوزه‌ کاری و اندازه کسب و کار خود ممکن است از آن‌ها استفاده کنند. آشنایی با نرم افزارهای مختلف حسابداری یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود، اما نمی‌توان انتظار داشت که یک حسابدار تجره کار با نرم افزارهای حسابداری مختلف را داشته باشد. معمولا خود شرکت‌ها قبل از استخدام رسمی حسابداران و در زمان انتقال و تحویل کار، به حسابدار جدید آموزش‌های لازم را می‌دهند. از آنجایی که حسابداری از استانداردهای مشخص و تعریف‌شده‌ای پیروی می‌کند و شالوده تمام نرم افزارهای حسابداری شبیه و یکسان است، بهتر است در استفاده از یک نرم افزار حسابداری خاص مهارت کامل پیدا کنید تا برای کار کردن با سایر نرم افزارهای حسابداری دردسر کم‌تری داشته باشید.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

3. نرم افزار EXCEL

امروزه اکثر ادارات دولتی و خصوصی برای کارهای حسابداری خود از سیستم های رایانه ای و نرم افزارهایی پیچیده و مخصوص به خود بهره می گیرند. بسیاری از نرم افزارهای حسابداری گزارش های متنوعی را تولید می کنند ، اما در بعضی مواقع در حرفه های مختلف و در موقعیت های متفاوت حسابدار نیاز به گزارش هایی دارد که احتمال می رود نرم افزار در اختیارش قرار ندهد و یا ممکن است احتیاج به گزارش هایی داشته باشد که ترکیبی باشند ؛ یعنی بخواهد گزارشی تهیه کند که از ترکیب نتایج چند نرم افزار مانند ؛ نرم افزار حقوق و دستمزد ، نرم افزار حسابداری و نرم افزار CRM باشد.

به همین ترتیب نرم افزار اکسل به عنوان یک نرم افزار واسطه بدلیل انعطاف پذیری در انجام گزارشات مالی ، یک نرم افزار مهم و کاربردی برای حسابداران به شمار می رود که یادگیری آن برای یک حسابدار لازم و ضروری است ، بطوریکه می توان گفت تمامی نرم افزار های جدید حسابداری به نوعی در قسمت تهیه گزارشات پس از تهیه گزارش این امکان را به حسابدار می دهند که نتیجه گزارشات را به نرم افزار اکسل منتقل کند تا بتواند اصلاحات و تجزیه و تحلیل بهتری را روی داده ها انجام دهد.

در واقع این نرم افزار با تهیه کار برگ های هوشمند می تواند جایگزین مناسبی برای کاغذ و قلم باشد و اطلاعات و گزارشات مفید و قابل فهم تری را ارائه کند البته با توجه به دقت ، سرعت و زیبایی که به تهیه گزارشات می دهد به هیچ وجه قابل مقایسه با کاغذ و قلم نیست. یادگیری این برنامه به تمام کسانی که می خواهند به نوعی رشته حسابداری را بصورت حرفه ای دنبال کنند توصیه می شود.

تسلط به قوانین مالیاتی

4. تسلط به قوانین مالیاتی

در بیشتر کشورهای دنیا بدلیل وجود عناصر مختلف و برخی از متغیر ها و تأثیرات این عناصر در زندگی انسان‌ها، همه چیز در حال تغییر و تحول است و بخشی که بسیار تأثیر پذیر بوده فرهنگ و قوانین و مقررات آن کشور است. کشور ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و روزانه علاوه بر فرهنگ ، قوانین و مقررات آن دستخوش تغییرات بوده است. هرروزه قوانین جدیدی به وجود می آید که جایگزین قوانین قبلی و قدیمی می شود. این موضوع برای قوانین مالیاتی نیز صدق می کند و شخصی که قصد ورود به بازار کار حسابداری را دارد باید تمام این قوانین را بشناسد.

به عنوان نمونه، بدلیل اینکه دولت خواسته های خود را از طریق مالیات کسب می کند، حسابدار باید بداند در سازمانی که مشغول به کار است و بنابر خدماتی که آن سازمان ارائه می دهد، مالیات شامل چه مواردی می شود و به اصطلاح میزان مالیاتی را که حق است پرداخت کند نه بیشتر و نه کمتر. به همین ترتیب باید بر تمام قوانین و مقررات مالیاتی مسلط باشد.

5. تسلط به قوانین بیمه تأمین اجتماعی و قوانین کار

در دنیای کسب و کارها نیروهای انسانی نقش مهمی را ایفا می کنند. در هر فعالیتی حتی شخصی که به عنوان شاگرد در مغازه ای کوچک فعالیت می کند از منظر دولت دارای حق و حقوق مشخصی است و قوانین مربوط به فعالیت خود را دارد که کارفرمای او باید تمام این موارد را در نظر داشته باشد . بسیاری از قوانین براساس امور مالی تعیین می شوند و یک حسابدار باید بر تمام این قضایا مسلط باشد تا بتواند دفاعیه خوبی در برابر مدیر یا کارفرمای خود داشته باشد، زیرا سازمان نیاز دارد بهای تمام شده ی خود را به طور دقیق محاسبه کند . حسابدار باید حتی حق پرسنل را در رابطه با حقوق و دستمزد در نظر بگیرد .

یک حسابدار می تواند عدالت را در یک سیستم مالی یا به طور کلی تر در یک سازمان برقرار کند و روند فعالیت سازمان را بالا یا پایین ببرد. در جامعه هم همین طور است که اگر حسابداری در اقتصاد جامعه ، حساب و کتابی دقیق و تسلط بر قوانین داشته باشد شفافیت و اطمینان به وجود می آید در نتیجه منجر به عدالت در جامعه می شود.

6. رزومه سازی و مستند سازی

بسیاری از حسابدارن وقتی برای مصاحبه ی استخدامی به سازمانی مراجعه می کنند رزومه سازی برای خود نمی کنند ، حتی شاید به دنبال یاد گیری تکنیک های رزومه سازی و نوشتن CV یا همان نوشتن تارخچه ی فعالیت های خود نروند. افرادی که قصد ورود به بازار کار حسابداری را دارند، اگر می خواهند موقعیت خوبی برای استخدام داشته باشند و از حقوق و مزایای مطلوبی بهره مند شوند باید رزومه قوی داشته باشند تا بتوانند نظر مدیر سازمانی را که میخواهند در آنجا فعالیت کنند را به خود جلب کنند، زیرا وجود سواد و مدرک دانشگاهی حسابداری کافی نیست، بلکه وجود یک رزومه بسیار خوب و مهارت حرف اول را در هر حرفه ای می زند.

 رزومه : معرفی‌نامه ای شامل خلاصه ای از تجربیات کاری ، سوابق تحصیلی و مهارتهای فرد جویای کار است . این معرفینامه می تواند به صورت تایپ شده در حداکثر یک یا دو صفحه در قالب اوراق چاپ شده و یا نسخه الکترونیکی از سوی کارجو به کارفرما ارائه گردد. مختص افراد غیر دانشگاهی است.

 CV : به معنای برنامه آموزشی و تحصیلی ، یا به عبارتی بر نامه ها و سوابق آموزشی ، تحصیلی و تحقیقاتی فرد می باشد . به طور کلی یعنی تاریخچه زندگی افراد ، که این تاریخچه شامل ویژگی ها، توانمندی ها و سوابق تحصیلی و مشخصات فردی ، تقدیرها و افتخارات علمی فرد می باشد.

7. مهارت های ارتباطی

در دنیای امروز اهمیت مهارتهای ارتباطی بسیار مورد توجه قرار گرفته که هر فرد حرفه ای برای پیشرفت و قرار گرفتن در موقعیت های شغلی برتر نیازمند فراگیری این مهارت با ارزش است.

مهارت های ارتباطی موثر یعنی توانایی برقراری ارتباط دوسویه سالم که نتیجه برد برد برای هر دو طرف داشته باشد. یک حسابدار برای رسیدن به مراتب بالای شغلی نیازمند مهارتهای ارتباطی قوی است .یک حسابدار برای پیشبرد امور شغلی اش ، حل مسائل حوزه کاری اش باید از مهارت فنون مذاکره ، مکاتبه و مهارت استفاده از ابزار کاربردی در این حوزه برخوردار باشد. یکی از اصول حرفه ای بودن حسابدار این است که او باید بتواند مهارتها ، توانمندیها و تجربیاتش را به بازار هدف خود به نحوی قوی معرفی کند.

برای ورود به بازار کار حسابداری باید مهارت کسب کنید

در این مطلب درباره ورود به بازار کار حسابداری صحبت کردیم. حال اگر شما فارغ التحصیل حسابداری و بدون تجربه هستید یا یک حسابدار با تجربه، باید بدانید چگونه خود را به بازار کار حسابداری عرضه کنید و توانمندی‌ها، مهارت‌ها و تجربیات خودتان را به نمایش بگذارید که مخاطب شما تحت تاثیر قرار گرفته و به نفع شما تصمیم بگیرد. آن چه مردم را دانا و با تجربه می کند، چیزهایی نیست که می خوانند بلکه چیزهایی است که یاد می گیرند و انجام می دهند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه بودجه تبلیغات هزینه‌ای است که یک کسب و کار برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی تعیین می‌کند. تعیین بودجه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود در این مقاله به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

اطلاعات بیشتر
بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه آیا می‌دانید که ۷۰ درصد مشتریان قبل از خرید یک محصول یا خدمت، محتوای مرتبط با آن را می‌خوانند؟ این نشان می‌دهد که محتوا یک عامل تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری مشتریان است. بنابراین، اگر می‌خواهید بازاریابی مؤثری داشته باشید، باید محتوایی

اطلاعات بیشتر

18 پاسخ

  1. ممنون که در صدد اعتلای کاربردی علم حسابداری حرکتی را آغاز کردید .باور بفرمایید بااینکه تعدادزیادی تحصیلکرده در این رشته وجوددارد ولی بسیاری از شرکت ها از نداشتن یک حسابدار با اعتماد به نفس و خلاق رنج میبرند.

  2. سلام و ممنون بابت اطلاعات خوبی که ارائه دادین
    در مورد تسلط به قوانین مالیاتی و تسلط به قوانین بیمه تأمین اجتماعی و قوانین کار چه منابعی رو معرفی میکنید ؟؟؟
    آیا کتابهایی در این زمینه ها وجود داره ؟؟ یا سایتی ؟؟
    من دارم دوره ی حسابداری میگذرونم ولی رشته ی دانشگاهیم حسابداری نبوده

  3. من كارآموز حسابداريم كه به يك شركت معتبرنياز مندم لطفا اگرچنين مقعيتي به وجودآمد به من هم آدرس رابفستين.

  4. با سلام
    من فوق لیسناس رشته مدیریت هستم که اصلا ربطی به رشته حسابداری نداره اما می خوام شروع به یادگیری حسابداری کنم و تم کاریمو تغییر بدم نمی دونم باید از کجا شروع کنم از طریق نرم افزارهای کاربردی در این حوزه یا از طریق شرکت در کلا سهای و کتاب ها و دوره ها رو شرکت کنم.
    ممنون م یشم راهنمایی بفرمایید

  5. سلام من مدرک مشاوره دارم
    اما تصمیم دارم مدرک حسابداری بصورت عملی داشته باشم نه اینکه دانشگاه برم ؟؟ایا مثل رشته برق که تو بازار عملی یاد میدن بعد مدرک میدن رشته حسابداریم همینطور هست؟؟؟و مدرکی هست که مربوط به حسابداری باشه

  6. برای ابنکه جایی استخدام بشیم دانشگاه بریم رشته حسابداری یا اموزشگاه بریم

  7. سلام خسته نباشید من کارشناسی حسابداری دارم متولد ۷۲ هستم…میخوام کار آموز حسابداری باشم .اگه لطف کنید موقعیتی پیش بیاد به من اطلاع بدید..ممنون میشم .?

  8. سلام
    خواهش میکنم راهنماییم کنید
    من تصمیم دارم دوره های حسابداری رو بگذرونم اما مدرک دانشگاهم این رشته تحصیلی نیست آیا با ذاشتم مدرک فنی حرفه ای میتونم اشتغال پیدا کنم ؟؟؟

  9. سلام وقت شما بخیر
    من لیسانس حسابداری دارم و تقریبا ۲ماه درسم تمام شده
    این مدت جایی کمک حسابدار بودم ولی ان چنان بمن اموزش نمیدادن و با برنامه فراسو کار کرده ام
    درصورتی ک ورد و اکسل تقریبا مسلطم و کمی پارسیان را
    ممنون میشم راهنمایی کنید الام برم شرکتی جایی بهتره؟چون جایی قبلی ک میرفتم شرکت هواپیمایی بود ک کمک حسابدار بودم

    1. باسلام .بهتر است به یکی از نرم افزار های حسابداری تسلط کامل پیدا کنید و سپس وارد بازار کار شوید.

  10. سلام من علاقمندم خودم کار کنم چرا دروغ بگوییم نیاز مالی دارم ودوست دارم روی پای خودم با یستم لیسانس حسابداری پیام نور با معدل پایین هستم کاربانرم افزار هیچی بلد نیستم ولی خیلی دوست دارم کار ورزی برم ویاد بگیرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری