جستجو
Close this search box.

مدیریت کارمندان فروش پاداش و هزینه

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 2 دقیقه

از راهکارهای بازاریابی پاداش دادن به کارکنان فروش شرکت است، پاداشی که برای عملکرد خوب آن ها در شغلشان پرداخت می شود. این پاداش شامل پرداخت حقوق، مزایای شغلی، پرداخت اضافی و حق کمیسیون می شود.

فهرست مطالب

در جبران خدمت یا پرداخت پاداش درآمد ماهانه مشخصی را تعیین کنید. پرداخت هایتان به موقع باشد. مقدار پرداختی هم برای شرکت و هم برای فروشندگان منصفانه باشد. با پرداخت پاداش توسط حریفتان در رقابت باشد و فروشندگان را به شغلشان ترغیب کند تا با تلاش بیشتری فروش انجام دهند.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید

دانلود فایل صوتی مقاله

شکل های مختلف پاداش

دو نوع اصلی پاداش وجود دارد: یکی ثابت  و دیگری متغیر، ترکیب این دو طرح نیز وجود دارد.

پاداش ثابت یا حقوق مستقیم. در این روش حقوق ماهانه ثابتی به فروشنده پرداخت می شود. به این کار سیستم زمانی حقوق نیز می گویند. حقوق در بازه زمانی مشخصی پرداخت شود و همچنین ارتقا شغلی فروشندگان به سمت بالاتر نیز انجام شود تا آن ها به انجام کار خود تشویق شوند. برخی شرکت ها بسته به شاخص زندگی حقوق پرداخت می کنند. این روش احساس امنیت شغلی در کارکنان ایجاد می کند. با وجود این فواید، این روش نمی تواند انگیزه ای برای افزایش فروش از جانب فروشنده فراهم سازد. فروشندگان با فروش بالا و فروش پایین به طور مساوی حقوق دریافت می کنند و کم کم کارکنان فروش درست کار نمی کنند چرا که حقوق ثابتی را در هر صورت دریافت می کنند. همچنین بار ثابتی بر درآمدهای تولیدکنندگان در زمان بحران اقتصادی تحمیل می کند. بنابراین، روش حقوق مستقیم زمانی مناسب است که نقش افراد و سهمی را که آن ها در فروش ایجاد می کنند نتوان اندازه گرفت.

پاداش متغیر یا حق کمیسیون. در این روش، با توجه به میزان فروش فروشنده حق کمیسیونی به او پرداخت می شود. کمیسیون معمولا در صدی از ارزش کل فروش است. کمیسیون ممکن است بدین گونه حساب شود: 1- مبلغ ثابتی که از کل فروش فروشنده به دست می آید یا 2- مبلغ کمیسیون متغیر ، برای حجم فروش متفاوت، تا فروشنده نسبت به فروش ترغیب بیشتری یابد. روش حق کمیسیون بر خلاف روش حقوق مستقیم است و تمام معایب حقوق مستقیم مزایای کمیسیون می باشد و برعکس.

روش ترکیبی یا برنامه های تشویقی. این روش ترکیب حقوق مستقیم و حق کمیسیون است. در این روش، هر فروشنده تا پایان ماه یک حقوق حداقلی را دریافت می کند. علاوه بر این حقوق، فروشنده حق کمیسیونی را از مقدار فروش دریافت می کند. در روش دیگری حق کمیسیون زمانی پرداخت می شود که فروشنده به مقدار تعیین شده فروش رسیده باشد.

نظارت و هدایت  فروشندگان

نظارت به معنای کنترل فروشندگان در کارشان است. هدایت به معنی راهنمایی فروشندگان برای چگونه انجام دادن کارهایشان می باشد و اینکه آیا کارهای آن ها طبق برنامه هایشان است یا نه. هدایت و نظارت در صورتی برای فروشندگان قابل قبول است که دریابند هدایت و کنترل مدیر فروش برای بهبود کار آن ها و رسیدن به اهداف شخصی می باشد. مدیر فروش باید کارکنان خود را به خوبی بشناسد. نیازها و خواسته های آن ها را بداند. کارکنان خود را هم به عنوان فرد و هم به عنوان گروه ببیند ، زیرا هر دو نوع رفتار نقش منحصر بفردی در نظارت و هدایت مدیریتی ایفا می کند.

نظارت و هدایت شامل موارد زیر است:

  • مشاهده و کنترل نحوه کار کردن فروشندگان
  • مشاوره و راهنمایی فروشندگان برای رفع نقاط ضعف خود
  • ارائه اطلاعات کافی برای رسیدن به اهداف آن ها و اطلاع رسانی در مورد تغییر سیاست ها و هرگونه تغییری در سازمان
  • بازخورد گرفتن از فروشندگان و حل مشکلات کاری و شخصی آن ها
  • انگیزه دادن به فروشندگان از طریق روش های تشویقی غیر نقدی برای رفع نیاز آن ها

فروشندگان می توانند با ارضا شدن نیازهایشان در رابطه با امنیت، بیان احساسات، احترام و شرایط خوب کاری انگیزه پیدا کنند. نظارت شامل آموزش و تعلیم مجدد و ارزیابی عملکرد برای درک روشن و بهبود ارتباط با فروشندگان می باشد. یکی از ویژگی های مهم سبک مدیریتی دموکراتیک ، هدایت مشاوره ای است که شامل ارتباط و همکاری بین مدیر فروش و فروشندگان است. بهترین نوع ارتباط ، ارتباط شخصی است. علاوه براین، مدیر فروش باید روحیه و علاقه فروشندگان برای همکاری با مدیریت برای دست یابی به اهداف سازمان را نیز بالا ببرد.
کتاب بازاریابی مدرن نوشته دی. چندرا بوز

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری