جستجو
Close this search box.

دایناسور نباش (مدیریت تغییر)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

“نسل دایناسورها منقرض شد ولی ماموت ها خود را با وضعیت جدید هماهنگ نمودند و نجات یافتند .”

هرساله زمین  با دوران و چرخش خود ،تغییرات زیادی را به وجود می آورد که باعث بهت و حیرت آدمی می گردد. زمستان درختان برگ های خود را میریزند ، مجددا در بهار برگ های تازه به وجود می آیند و بعضی حیوانات مثل سمور پوست عوض می کنند .

فهرست مطالب

چگونه ما انسانها سالیان در مقابل این تغییرات دوام آوردیم ؟در موقع مناسب عکس العمل نشان می دهیم ،نوع لباس هایمان در فصول مختلف تغییر می کند و با توجه به درجه هوا از وسایل گرمایی یا سرمایی استفاده می کنیم .سلامت و دوام ما بستگی به مدیریت تغییرات در فصول مختلف دارد .

دایناسور نباش (مدیریت تغییر)

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید

دانلود فایل صوتی مقاله

آمادگی برای تغییر  در کسب و کار

فضای کسب و کار امروزی به واسطه پیشرفت سریع تکنولوژی نسبت به گذشته بیشتر دستخوش تغییرات  است و با وجود رقبایی که هر لحظه گوی سبقت در بازار را از ما می ربایند باید به عنوان مدیر یک  سازمان و کسب و کار دایما در حال رصد شرایط بوده و نسبت به تغییرات  بازار آماده بود و شناخت لازم را داشت تا در صورت لزوم تغییرات  را اعمال نموده و بتوان بقای کسب کار و سازمان خود را تضمین کنیم .

اجرای تغییرات در کسب و کار قطعا ساده نخواهد بود و نیازمند پیش نیازها و زیرساخت های قوی و آمادگی است .

حرکت های کسب و کار با آگاهی دادن به سرمایه انسانی و ایجاد فرهنگ سازمانی صحیح  و در راستای ساختار، استراتژی و فرایند و سیستم، کسب و کار می تواند تغییر را آغاز کند . این تغییرات میتواند موفقیت آمیز بوده و کشتی کسب و کار  را به جلو پیش برده و به سوی منافع بلند مدت سوق دهد . این همان موضوعی است که “مدیریت تغییر ” نامیده می شود .

اما به راستی پیش نیاز های این همسویی با تغییرات چیست؟

طی تحقیقات انجام شده و تجربیات سازمان های پیشرو  در یک مدیریت تغییر موفق باید نیروی انسانی را با خود همراه نموده و همچنین جایگاه یک پروژه تغییر، باید در محل مطلوب باشد به نحوی که موفقیت اجرا را حداکثر نماید .

همپوشانی منافع فردی ،فرهنگ سازمانی و برنامه تغییر از الزامات اجرای یک برنامه تغییر موفق است .

دیدگاه کارشناسان

دیدگاه کارشناسان

  • تحقیقات زیادی در مورد اجرای موفقیت آمیز تغییر انجام شده است .نظرات و عقاید تعدادی از مدیران که مرشد و رهبر مدیریت تغییر محسوب می شوند شناسایی شده است .در ذیل به خلاصه یافته ها به صورت کلیدی و کاربردی اشاره ای داریم :

خانم (( رزابت  موس کانتور )) پروفسور دانشگاه هاروارد محقق در حوزه مدیریت تغییر توصیه های خود را در این زمینه به شرح زیر اعلام می دارد :

  1. سازمان را تجزیه و تحلیل و ضرورت تغییر را بررسی کنید .
  2. تغییرات را تقویت و نهادینه کنید .
  3. یک آرمان مشترک با یک جهت مشخص برای تغییر ارائه کنید .
  4. از گذشته جدا شوید .
  5. از نقش یک رهبری قوی پشتیبانی نمایید .
  • سازمان توسعه منابع ، یک سازمان آمریکایی که توسط ((داریل کورنر )) تاسیس شده و تخصص آن در مدیریت تغییر است ،با ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی گسترده برای مدیریت تغییر ،چهار مرحله زیر را توصیه می کند :
  1. پشتیبانی تعهد
  2. مهارت های سازمانی
  3. اهداف مقاومت
  4. اتحاد فرهنگی
  • آقای (( بکوارد ارستویل )) پروفسور دانشگاه ام -آی- تی آمریکا ،هفت شرط زیر را برای موفقیت در تغیر پیشنهاد می کند :
  1. آرمان سازمان وجهت به سوی آرمان مذکور
  2. برداشت شفاف از شخصیت سازمان
  3. شناخت روابط خارجی در سازمان
  4. طراحی سناریوهای شفاف و قابل اجرا
  5. ساختارهای قابل انعطاف
  6. استفاده موثر از تکنولوژی
  7. تشویق نیروی انسانی که در راستای اهداف سازمان حرکت می کنند.

آنچه که از خلاصه نظرات و دیدگاه کارشناسان برداشت می شود این است که ایجاد تغییر یک پروسه مشکل است و هر چه پیش بروید مشکلات بیشتر نمایان می شوند و هرچه ارتباط تغییر با فرهنگ سازمانی کمتر باشد ،موفقیت کمتر می شود . از طرفی ارتباطات کلید اصلی تغییر است و ضروری است گروهی از افراد سازمان خود را مامور کنترل ایجاد این تغییر نمایند. و از همه مهم تر، یک تغییر اصولی و اثر بخش به پشتیبان قوی و آگاه نیاز دارد .

نویسنده : الهه خدابخشی مشاور و تحلیلگر کسب و کار

 

 

 

 

 

 

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه بودجه تبلیغات هزینه‌ای است که یک کسب و کار برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی تعیین می‌کند. تعیین بودجه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود در این مقاله به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

اطلاعات بیشتر
بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه آیا می‌دانید که ۷۰ درصد مشتریان قبل از خرید یک محصول یا خدمت، محتوای مرتبط با آن را می‌خوانند؟ این نشان می‌دهد که محتوا یک عامل تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری مشتریان است. بنابراین، اگر می‌خواهید بازاریابی مؤثری داشته باشید، باید محتوایی

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری