جستجو
Close this search box.

نگارش رزومه خوب (به همراه فایل صوتی)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

رزومه چیست؟

رزومه یا CV (Curriculum Vitae) متنی است حداکثر یک یا دو صفحه  در قالب فایل های  PDF و یا  Doc شامل اطلاعات و مشخصات فردی که قبل از مصاحبه در اختیار کارفرمایان قرار گرفته و به آنان امکان میدهد تا ارزیابی اولیه ای از توانایی های شغلی شما داشته باشند.

فهرست مطالب

رزومه چیست؟

ارتباط رزومه با انتخاب کارفرما

کارفرمایان مایلند کارجویان را از روی تجربیات و توانائیهایشان گروه بندی و برای مصاحبه تلفنی و یا حضوری آن ها را دعوت کنند. بررسی رزومه متقاضیان باعث صرفه جویی در وقت کارفرمایان برای انتخاب افراد دارای انگیزه و توانایی بالا می شود. برای اینکه کارفرما متقاعد به انتخاب شما شود نیاز به یک رزومه کامل و بدون نقص دارید. رزومه شما باید حاوی اطلاعات مفید برای نشان دادن توانایی ها و ویژگی های فردی شما باشد.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید

دانلود فایل صوتی مقاله

در هر ارتباطی اولین برخورد نقش کلیدی  حیاتی در ادامه ارتباط دارد. رزومه شما اولین ملاقات حرفه ای شما با کارفرما است. کارفرما از طریق متن رزومه شما به شناخت ویژگی های رفتاری، سطح دانش، تحصیلات و تجربیات اجتماعی شما پی می برد. لذا دقت داشته باشید که انتخاب کلمات در رزومه شما  نشان دهنده سطح توانایی ها و تجربیاتتان در شغل مورد درخواست می باشد. از اینرو ،نوشتن یک رزومه‏ تأثیرگذار، چالشی است که تمامی کارجویان با آن مواجه هستند. فهرست کردن سوابق تحصیلی و کاری و اطلاعات تماس برای هر کارجویی آسان است اما کارفرمایان در ثانیه های ابتدایی مطالعه یک  رزومه تصمیم میگیرند که آن را تا آخر مطالعه کنند و یا گزینه های بعدی را مورد بررسی قرار دهند. در اینجا اهمیت مقدمه رزومه مشخص می‏‌شود. در واقع روش نگارش مقدمه رزومه، تعیین می‏‌کند که برای مصاحبه دعوت می‏‌شوید یا رزومه‏ شما نادیده گرفته می‏‌شود. سه راه برای تدوین مقدمه‏ رزومه وجود دارد.

ارتباط رزومه با انتخاب کارفرما

هر یک از این روش‏‌ها، برای افراد خاصی مناسب است. در صورتی که سابقه کاری شما یک یا دو سال است و قصد دارید وارد بازار کار شوید در رزومه خود به اهداف شغلی اشاره کنید. کسانی که مهارت‏‌ها و دست‏‌آوردهای فراوانی دارند و می‏‌خواهند زمینه کاری خود را تغییردهند، توانایی‏‌ها و مهارت‏‌های خود را ارائه می دهند. پروفایل یا نمایه‏ حرفه‌‏ای، ترکیبی از بهترین‏‌های دو روش قبل است. پروفایل حرفه‏‌ای برای کسانی که مهارت‏‌ها و سوابق شغلی متعددی دارند به کار می‏‌رود.

ساختار استاندارد رزومه

شیوه های متفاوتی برای نگارش رزومه وجود دارد و هرکس با توجه به هدفی که از نگارش رزومه دارد، شیوه خاصی را انتخاب می کند. اِریک هیلدِن (Eric Hilden) در سال ۲۰۱۰ نظرسنجی‌ای با موضوع رزومه انجام داد تا بداند کارفرمایان به کدام بخش‌های رزومه اهمیت بیشتری می‌دهند. در این نظرسنجی، بیش از ۲۰۰۰ کارفرما از طریق ایمیل مورد پرسش قرار گرفتند. نتایج نظرسنجی نشان داد کارفرمایان به بخش‌های زیر اهمیت بیشتری می‌دهند:

اطلاعات فردی، تحصیلات و توانمندی ها، تجارب حرفه ای، علاقه مندی ها ، مهارت ها،  معرف ها

1. اطلاعات شخصي(Personal Details)

در ادامه به معرفی و بررسی بخش های موردنیاز یک رزومه می پردازیم:

1-اطلاعات شخصي (Personal Details)  

اغلب رزومه ها با این بخش شروع می شود. نام و نام خانوادگی کامل ، تاريخ تولد(درج دقیق ماه و روز آن غیر ضروری است)، شماره تلفن ،پست الكترونيك و آدرس شخصی (به منظور حفظ حریم شخصی می توانید محدوده سکونت خود را مشخص کنید.) اطلاعات این بخش را دقیق وارد کنید ، هرگونه اشتباه موجب عدم انتخاب شما برای مرحله مصاحبه می شود.

2-پروفايل شخصي (Personal Profile)      

وارد كردن پروفايل در رزومه امري سليقه اي است زیرا در سایر بخش های رزومه به طور جزئی تر تصویری کلی و گویا از شما ذکر می شود.

3-تحصيلات و توانايي هاي علمي (Education and Qualifications)  

اين بخش سرمایه کسانی است که سوابق کاری زیادی ندارند. تمام سوابق تحصيلي و علمي خود را  از ديپلم دبيرستان و نام دبيرستان گرفته تا آخرين مدرك تحصيلي ، رشته ها و گرايش ها و زمان بندي هر دوره ي تحصيلي ، عنوان پایان نامه و پروژه خود را در هر مقطع تحصیلی را بنویسید. می توانید معدل خود را در هر مقطع تحصیلی قید کنید. اگر در حال حاضر مشغول گذراندن دوره اي هستيد آن را ذکر کنید. ساير دوره هاي علمي – كابردي كه در كنار تحصيلات دانشگاهی گذرانده ايد را هم حتماً بنويسيد.

4-توانمندی ها و مهارت ها (Skills and Abilities)

پس از ذکر تحصیلات و سوابق حرفه ای خود به بیان مهارت هایتان بپردازید. این مهارت ها می تواند شامل مهارت های فردی (مسئولیتهای اجتماعی، کار گروهی،خلاقیت و نظم) ، مهارت های فنی -تکنولوژیکی( کار با نرم افزارهای تخصصی) و میزان آشنایی با زبان های خارجی باشد.

5-سوابق شغلي  (Skills and Work Experiences)   

در اين بخش به تمام مسئولیت های شغلی که تاکنون پذیرفته اید(هرچند به شغلی که اکنون برای آن درخواست می دهید مرتبط نباشد) اشاره کنید. تمام سوابق شغلي خود ، اعم از تمام وقت يا پاره وقت ، با ذكر نام و تلفن يا آدرس محل كار ، به اضافه تاريخ و دوره اشتغال فهرست شود.

6-انتشارات و مقالات (Publications)     

لیستی از فعالیت های خود در زمینه انتشار کتب و مقالات برحسب تاریخ ارائه دهید. تجربه شرکت در کنفرانس های علمی و تخصصی به همراه نام و تاریخ برگزاری را قید نمائید. می توانید خلاصه مقالات را به رزومه ضمیمه  کنید.

7-ساير اطلاعات (Additional Information)   

نگارش اين قسمت ضروري نيست ، اما چنان چه لازم دانستيد توضيحي جانبي روي سوابق تحصيلي و شغلي خود بنويسيد ، مي توانيد اين بخش را اضافه نماييد.

8-علائق (Interests)  

فهرستی از علایق خود در زمينه هاي فوق برنامه از جمله  ورزش يا هنر  یا سوابق حرفه اي مربوطه را در اين بخش بنويسيد .

9-معرف ها (References)   

معمولا اعلام دو معرف کافی است: یک معرف تحصیلی (شاید استاد راهنمای پروژه) و یک معرف شغلی (شاید یکی از کارفرمایان قبلی‌). اطلاعات مربوط به معرفين خود از جمله نام ، رتبه ، درجه تحصيلي ، آدرس يا تلفن را در اين بخش ذکر کنید . اين معرف ها معمولا همان معرفيني هستند كه توصيه نامه هاي دانشجویان را تكميل می نمایند. قبل از وارد کردن نام افراد در این لیست، از آن­ها اجازه بگیرید.

در آخر

  • از زیاد نوشتن و بزرگنمايي پرهيز کنید ، بهترين حجم رزومه  دو  روي يك كاغذ A4  است !
  • سوابق تحصيلي و شغلي خود را کامل نوشته و نسخ آن را نزد خود نگه داريد .

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری