جستجو
Close this search box.

بازاریابی و فروش محصولات مصرفی (به همراه فایل صوتی)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

محصولاتی که به مصرف‌کنندگان برای مصارف خانگی‌شان فروخته می‌شوند. معمولاً جایگزین‌ها نزدیکی دارند ازاین‌رو ضمن بازاریابی این محصولات بازاریابان باید این محصولات را با تبلیغات و غیره به نمایش بگذارند.

فهرست مطالب

  تعریف کالاهای مصرفی

محصولاتی که برای مصرف مستقیم مصرف‌کنندگان نهایی و مصارف خانگی استفاده می‌شوند به‌عنوان کالاهای مصرفی شناخته‌شده‌اند. محصولات مصرفی شامل اسباب‌بازی‌ها، پوشاک، تلویزیون، وسایل آموزشی، لوازم مخصوص بچه‌ها و غیره، به مصرف‌کنندگان مصارف خانگی خود و اهداف فردی فروخته می‌شوند.

تعریف کالاهای مصرفی

بازار مصرف شامل مجموعه‌ای از تمام کالاها و خدماتی است که در یک دوره متوسط، مصرف‌کنندگان برای تأمین نیازهای مصرفی خود خریداری می‌کنند. چهار  جز اصلی در بازارهای مصرفی به شرح زیر است:

  1. مردم. جز اول بازارمصرفی مردمی هستند که توانایی  خرید دارند.
  2. پول. مؤلفه  دوم در بازار مصرف پول است. برای خرید کالاهای مصرفی نیاز به پول ضروری است. مشتریان بالقوه کسانی هستند که دارای پول بوده و تمایل به خرج آن را دارند.
  3. نیاز به یک محصول خاص. نیاز مردم به یک محصول جز سوم بازار مصرف را شکل می‌دهد.
  4. تمایل به برآوردن نیاز. تمایل مردم به برآوردن نیاز با خرید یک محصول خاص جز چهارم بازار مصرف را تشکیل می‌دهد.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید

دانلود فایل صوتی مقاله

 ویژگی‌های خاص محصولات مصرفی

کالای مصرفی تولیدشده باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد:

استفاده شخصی. محصولات مصرفی برای استفاده شخصی و یا مصرفی فرد یا خانواده هستند. آن‌ها کالاهایی برای مصرف نهایی و یا استفاده هستند، درنتیجه نیازها و خواسته‌های انسان را در جامعه برآورده می‌کنند.

کالاهایی برای مصرف نهایی

بازار  گسترده. تقاضای  مصرف‌کنندگان نامحدود است. بازارهای مصرفی بسیار وسیع بوده به‌طوری‌که کل جمعیت یک کشور به‌عنوان تعداد کل مصرف‌کنندگان کالاهای مصرفی در نظر گرفته می‌شوند.

خریداران با اطلاعات نادرست. معمولاً خریداران کالاهای مصرفی انواع مختلفی از مردم هستند بسیاری از آن‌ها دانش فنی از کالاهایی که خریداری می‌کنند ندارند.

چشم‌انداز. چشم‌انداز کالاهای مصرفی افرادی هستند که قادر و مایل به خرید بوده و دارای نیازهای برآورده نشده هستند. بنابراین توزیع بازار برای کالاهای مصرفی دارای ارتباط قطعی با توزیع جمعیت دارد.

کالاهای مصرفی

انگیزه‌های خرید.  کالاهای مصرفی فقط باانگیزه‌های عاطفی از قبیل اعتبار، آسایش، موقعیت اجتماعی، تأثیر و غیره توسط مصرف‌کنندگان خریداری می‌شوند. بنابراین انگیزه خرید به‌عنوان یک ابزار از اهمیت بسیار کمتری در مورد مصرف‌کننده نسبت به زمینه‌های صنعتی برخوردار است.

نوسان قیمت. قیمت کالاهای مصرفی دارای نوسان است اما نوسان قیمت در بازار کالاهای مصرفی در مقایسه با نوسان قیمت کالاهای صنعتی بسیار محدود است، درحالی‌که نوسان قیمت در بازار مواد خام بسیار بالا است.

معیار خرید. در خرید کالا تقریباً به‌طور جهانی با توجه به نام تجاری، برچسب فروشگاه، دسترسی به محل و اعتماد به ‌نفس فروشنده انجام می‌پذیرد.

منبع خرید. از مهم‌ترین منابع  برای خرید کالاهای مصرفی فروشگاه‌های خرده‌فروشی می‌باشند.

ایجاد تقاضا. همه ابزارهای ترویج ازجمله تبلیغات، فروش شخصی و غیره برای ایجاد تقاضای مصرف‌کنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد

رقابت. رقابت در بازار مصرف‌کننده زمانی که محصول مشابه در بازار ظاهر می‌شود به وجود می‌آید. معمولاً تولیدکنندگان روش‌های مختلف از قبیل ایجاد نام تجاری، بسته‌بندی مناسب محصول و غیره را برای غلبه بر رقابت سخت و بازاریابی محصول خود اتخاذ می‌کنند. قیمت و کیفیت محصول در بازار رقابت نقش بسیار مهمی دارد.

بازاریابی ترکیبی محصولات مصرفی

در مورد بازاریابی مصرف‌گرای مدرن، تمام تلاش بازاریابان بر روی مصرف‌کننده است. مدیریت باید اهداف بازار خود، تقاضا برای محصول خود، اطلاعات اولیه مربوط به رفتار مشتری را جمع‌آوری و شدت رقابت را مشخص نماید. سپس باید برنامه‌ای برای رفع نیازهای مشتریان و چالش مواجه با رقبا تدوین کند. به گفته استانتون، بازاریابی ترکیبی اصطلاحی است که برای توصیف ترکیب چهار ورودی که هسته اصلی سیستم بازاریابی شرکت‌ها را شکل می‌دهد به کار می‌رود: محصول، ساختار قیمت، فعالیت‌های تبلیغاتی و سیستم توزیع. بنابراین بازاریابی ترکیبی شامل ۴ P است. محصول (Product)، قیمت (Price)، ترفیع (Promotion) و توزیع فیزیکی (Physical distribution).

برنامه‌ریزی بازاریابی محصولات مصرفی

برنامه‌ریزی بازاریابی محصولات مصرفی

برنامه‌ریزی نقطه شروع یک برنامه بازاریابی برای شرکت است که شامل مراحل زیر است:

تحقیقات قبل از تولید. قبل از تولید یک محصول جدید بازاریاب باید تحقیقاتی درباره اینکه چه چیزی و برای چه کسی باید تولید شود انجام دهد.

اصلاح در خطوط موجود. بازاریاب باید خطوط تولید موجود را تشخیص دهد و تصمیم بگیرد که آیا آن‌ها باید اصلاح شود و یا یک محصول جدید تولید کنند.

حذف محصول.  برنامه‌ریزی محصول شامل تصمیم‌گیری در مورد از بین بردن خطوط تولید بی‌ثمر محصول نیز می‌شود.

بهبود محصول.برنامه‌ریزی محصول شامل تصمیم‌گیری‌هایی  مربوط به بهبود محصول موجود ازنظر کیفیت، راهبرد رقبا، بسته‌بندی و نظایر آن است.

تجاری‌سازی محصول. بازاریاب باید تصمیم بگیرد که آیا این محصول می‌تواند سود خوبی برای شرکت داشته باشد و نیازهای مشتریان را تأمین می‌کند یا خیر.

  سیاست‌های قیمت‌گذاری محصولات مصرفی

عوامل مختلف بر تصمیمات قیمت‌گذاری کالاهای مصرفی به شرح زیر می‌باشند:

  • هزینه تولید یک محصول
  • اهداف شرکت برای به دست آوردن بازار و به حداکثر رساندن سود
  • تغییر قیمت‌ها بر اساس تقاضای محصول
  • تعیین قیمت با در نظر گرفتن رقابت با سایر محصولات مصرفی مشابه
  • کاهش قیمت در زمان رکود اقتصادی
  • قیمت بالا برای محصولات شرکت‌های مشهور و قیمت‌های پایین‌تر برای محصولات مصرفی یک شرکت جدید
  • سیاست‌های کنترل روند تورمی دولت بر قیمت محصول

ترویج

یکی از عناصر قدرتمند در بازاریابی ترویج است. این امر شامل سه عنصر فروش شخصی، تبلیغات و ارتقای فروش است. روش‌های فروش شخصی می‌تواند در شرایط خاص در بازاریابی کالاهای مصرفی اتخاذ شود. تبلیغات ابزاری قدرتمند در سیستم بازاریابی مدرن است. در کالاهای مصرفی تبلیغات به گرایش مصرف‌کنندگان بالقوه برای خرید محصول تبلیغ‌شده منجر می‌شود. سازنده تبلیغات باید زمان‌بندی مناسب تبلیغ را با دقت برنامه‌ریزی نمایند.

فازاریابی چیست؟ | با ترکیب بازاریابی و فروش سودآوری خود را افزایش دهید

چهارمین و آخرین عنصر در بازاریابی توزیع فیزیکی است. در این مرحله تولیدکنندگان مجبور به انتخاب کانال‌هایی هستند که از طریق آن محصولات خود را به خریداران انتقال دهند. کانال‌های مختلفی برای توزیع کالاهای مصرفی از تولیدکننده به مصرف‌کننده نهایی عبارت‌اند از:

  • فروش به مصرف‌کنندگان نهایی
  • فروش مستقیم به  عمده‌فروش
  • فروش از طریق کار کارگزاری یعنی از تولیدکننده به عوامل یا کارگزار و سپس به مصرف‌کننده نهایی

لازم به ذکر است برای خریدار محصول مصرفی ویژگی‌های قابل‌مشاهده محصول اهمیت بسزایی دارد. در بازاریابی محصولات مصرفی تأکید بر بازاریابی انبوه و معرفی محصولات مصرفی به مصرف‌کنندگان است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری