جستجو
Close this search box.

کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار جدید (به همراه فایل صوتی)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار جدید چه چالش‌هایی بهمراه دارد ؟ کارآفرینی به انگلیسی: (Entrepreneurship) به فرآیند خلق ارزش جدید (مادی یا معنوی) از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسکهای ناشی از آن اطلاق می‌شود. واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی ” Entrepreneurs ” به معنای “متعهد شدن ” نشات گرفته‌است. کارآفرینی اولین بار مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفت و تمامی مکاتب اقتصادی از قرن ۱۶ میلادی تاکنون به نحوی کارآفرینی را در نظریه‌های اقتصادی خویش تشریح نموده‌اند.

فهرست مطالب

کارآفرینی یعنی چه و کارآفرین کیست؟

کارآفرینی یعنی چه و کارآفرین کیست؟

در یک تعریف مشخص کارآفرینی، مجموعه اقداماتی است که یک کارآفرین به‌عنوان شخصی که همیشه به دنبال ایده‌های تازه است، به آن‌ها متوسل شده و با پذیرفتن خطرات و تردیدهای ذاتی موجود در هر اقدام جدید، از آن ایده‌ها فرصت‌های تازه پدید می آورد. بنابراین بعد از آشنایی با کارآفرینی برای تعریف کارآفرین هم میتوان اینگونه گفت که :  کارآفرین به کسی گفته می‌شود که یک کسب و کار مشخص را با در نظ گرفتن تمام موارد مهم آغاز کرده باشد. مقوله کار آفرینی به سرعت در حال گسترش است. رشد سریع کارآفرینی در جهان چندی نیست که باعث تحولات عظیمی در رویدادهای اقتصادی و افزایش فاصله میان کشورها شده است.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید

دانلود فایل صوتی مقاله

بنابراین کارآفرین فردی است دارای ایده و فکر جدید که از طریق ایجاد یک کسب و کار تازه با بهره گیری از منابع موجود محصول یا خدمت جدیدی را به بازار ارائه می دهد.
برای ارائه محصول جدید نیاز به خلاقیت در تولید آن است که با سایر محصولات تفاوت چشمگیری داشته باشد و یا محصولی تولید شود که تاکنون ساخته نشده است. برای ایجاد خلاقیت نیاز به راه حلی نو برای حل یک مسأله ، روش یا ابزاری نو و یا یک شی هنرمندانه نو است. مهمترین عنصر در یک فرآیند خلاق ابداع یا بی نظیر بودن است.

ویژگی های کارآفرینی کدام است؟

ویژگی های کارآفرینی کدام است؟

برخی از مهمترین ویژگی‌های خاص که باعث تمایز کارآفرینی از اقدامات مشابه با آن می‌شود عبارت‌اند از:

معمولا کارآفرینی با نوآوری همراه است

بی تردید کارآفرینی مستلزم جستجوی مستمر و ادامه دار برای پیدا کردن ایده‌های تازه است. بطور کلی لازمه بقای یک کارآفرین، ارزیابی همیشگی روندها و اقدامات فعلی با هدف بهینه‌سازی و استفاده از سیستم‌های جدید و نوآورانه ای است که باعث پیشبرد هرچه بهتر اهداف کسب‌وکار می‌گردند. به‌عبارت‌دیگر، کارآفرینی نیازمند تلاش مستمر در جهت بهبود و بهینه‌سازی است و این تلاش بدون خلاقیت و نوآوری ره به‌جایی نخواهد برد.

کارآفرینی باید فعالیتی پویا باشد

کارآفرینی یک فعالیت اقتصادی محسوب می‌شود، چراکه با نیت ارزش‌آفرینی و کسب سود مالی و از طریق استفاده بهینه از منابع محدود، یک کسب‌وکار جدید راه‌اندازی و مدیریت می‌گردد. به‌علاوه، ازآنجایی‌که این ارزش‌آفرینی در میان فضای ناامن کسب‌وکار باید به‌طور مستمر ادامه پیدا کند، لذا کارآفرینی به‌هیچ‌عنوان فضای یکنواختی ندارد؛ بلکه پویا و پرتکاپو خواهد بود.

کارآفرینی نیازمند ریسک‌پذیری است

کارآفرینی مستلزم ریسک پذیری است. سر و کار داشتن و دست و پنجه نرم کردن با ریسک، ذاتاً در خلق و اجرای ایده‌های جدید بصورت همیشگی وجود دارد. ایده‌های جدید و نو همواره با شک و تردید همراه‌ بوده و چه‌ بسا نتیجه اجرای آن‌ها مثبت نباشد، یا فوراً به ثمر نرسند؛ بنابراین کارآفرین برای رسیدن به اهداف خود باید علاوه بر صبوری، همواره مشق ریسک پذیری هم داشته باشد.
فرآیند کارآفرینی

فرآیند کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار جدید

یک کارآفرین فرصت ها را درک میکند و خلأ ها را میبیند. درک فرصت ها توسط این افراد از طریق بازارگردی(ارتباط با محیط زندگی و اجتماعی، بازار و…) و یا ارتباط با افراد ( در جلسات گروهی) یا نگاه جستجوگرانه به برنامه های تلویزیون، رسانه ها، شبکه اینترنت و…. حاصل می شود. خلأ های بازار با نگاه کارآفرینانه به خوبی دیده می شود و انگیزه ای برای اقدام راه اندازی کسب و کار جدید بوجود می آید. کارآفرین باید ابتکار عمل داشته باشد و یک ایده تغییر یا یک مفهوم بالقوه جدید را ارائه دهد. یک کار آفرین باید سرمایه فیزیکی و انسانی لازم را برای شروع یک سرمایه گذاری جدید را فراهم کند، تا بتواند آن را عملیاتی کند و مسئول موفقیت یا شکست خود باشد.

مرحله 1 :تشخیص فرصت

در این مرحله تحقیق و درک ابعاد فرصت و مفهوم آن و تعیین اینکه آیا این فرصت مناسب است یا خیر از اهمیت زیادی برخوردار است. آیا این فرصت نیازی است که باید تأمین شود؟ نگرانی است که باید برطرف شود؟ دارای محدودیت زمانی است؟

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مرحله 2: تمرکز بر روی فرصت موردنظر

این مرحله برای کارآفرینان اهمیت زیادی دارد. یک کارآفرین ایده های مختلفی در ذهن دارد و نمیداند کدام یک را انتخاب کند. بهتر است اهداف کسب و کار جدید خود را تعیین نمائید و فعالیت خود را بر روی یک ایده متمرکز کنید.

مرحله3: تعهد

اغلب کارآفرینان، تشکیل کسب و کار و ترک شغل روزانه خود را تعهد به کسب و کار جدید می دانند. ولی این مرحله، در حقیقت باید با تهیه طرح تجاری آغاز گردد. تفاوت بسیاری بین تشریح یک فرصت و تحقیق و نوشتن یک طرح تجاری وجود دارد. نوشتن یک طرح موثر تجاری نیازمند سطح جدید از درک و معلومات و همچنین تعهد بسیار است. این فرآیند بین 200 تا 300 ساعت زمان میبرد . بنابراین اگر بعد از ظهرها و ایام تعطیللات آخر هفته را نیز کار کنید این مرحله می تواند به سه ماه تا 12 ماه تقلیل یابد. اشتباهی که معمولا کارآفرینان مرتکب می شوند آن است که طرح تجاري را نادیده می گیرند و سپس سایر منابع را جمع آوري می نمایند، ایده مورد نظر را آغاز می کنند و سپس پیگیري نموده و تلاش میکنند نقطه تمرکز فعالیت مورد نظر براي تبدیل ایده به یک کسب و کار تجاري را دقیقاً تعیین نمایند.

مرحله 4: ورود به بازار

سود دهی و موفقیت، تعیین کننده این مرحله هستند. اگر کارآفرین کسب و کارجدید کوچکی را با سازمانی ساده ایجاد نموکرده باشد، منابع مورد نیاز خود را با توجه به طرح تجار ي اش تخصیص داده است و اولین فروش محصولاتش نیز انجام شده است. چیزي که موفقیت کسب و کارجدید را در همان مراحل اولیه تعیین میکند این است که اگر مدل کسب و کار جدید سود ده باشد، اهداف معقولی در نظر گرفته شده باشند و کسب و کار در راه کسب سلامت اقتصادي پیش برود، کارآفرین می تواند در این مرحله به رشد کسب و کارجدید خود و یا کوچک ماندن این کسب و کار به حدي که با سرمایه شخصی قابل تأمین باشد، فکر کند.

مرحله 5: راه اندازی کامل و رشد

دلایل عدم رشد سریع ممکن است این باشد که فضاي کافی در بازار براي رشد وجود نداشته باشد و یا محصولات و سیستم هاي مدیریت مورد نظر مقیاس خاصی نداشته باشند و یا اینکه این رشد سریع براي مدیریت چالش بزرگی ایجاد کند که نتواند از عهده آن برآید.

مرحله 6: بلوغ و توسعه

اکنون کسب و کار جدید شما تبدیل به رهبر بازار گردیده است. در این حالت رشد یک کسب و کارجدید، در حقیقت گسترش طبیعی یک ایده خوب از طریق روشهاي حرفه اي مدیریتی خواهد بود. این گروه حرفه اي مدیریتی، استراتژي رشد این ایده را از طریق توسعه در سطح جهانی،اخذ تسهیلات و یا ادغام شدن با سایر شرکتها پیاده سازي می کند که از این طریق نقدینگی افزایش و کمبودها رفع می شود.

مرحله 7: ارزش

خروج موفق از یک کسب وکارجدید عامل مهمی در چرخه عمر کارآفرینی است، چه براي کارآفرین وچه براي فردي که سرمایه گذاري نموده است. مرحله آخر، مرحله بهره برداری از نتیجه کار است. کار آفرین معمولا زمان و منابع محدودی دارد و مهمترین چالشی که یک کسب و کار جدید با آن مواجه است این است که کارها در زمان و جای خود انجام شوند. آقاي کریگ.دبلیو جانسون، رئیس گروه Venture Law در جایی گفته است که ایجاد یک شرکت بیشترشبیه به موشک هوا کردن است. اگر به هنگام پرتاب موشک شما فقط به اندازه کمتر از یک درجه خطا داشته باشید ممکن است هزاران مایل از مسیر منحرف شوید. درك چرخه عمر کارآفرینی به کارآفرین کمک می کند که در مسیر صحیح پیش برود و موفق شود.

کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار یا تجارت جدید کار راحتی نیست و قطعاً مستلزم بررسی اصولی چالش های پیشروی تان است. همچنین باید عوامل موفقیت و عدم موفقیت، فرصت ها و تهدیدهای محیط و قوت ها و ضعف هایتان کاملاً بررسی شود. راهنمایی فردی بیرونی قطع به یقین در تسهیل تصمیم‌گیری و اجرایی نمودن مقدمات کارتان بسیار مفید خواهد بود و می تواند نوع نگاه شما را تغییر دهد. از جمله کارهایی که در مشاوره کارآفرینی انجام می شود، بررسی مشکلات موجود در سر راه یک کارآفرین و ارائه راهکارهای مناسب برای حل و رفع آن است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری