جستجو
Close this search box.

چگونه استخدام شویم؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه

اگر تا کنون شغل مورد نظر خود را پیدا نکردید، تنها یک دلیل دارد… قوانین استخدام شدن را نمی دانید. استخدام شدن یک مسئله ساده است. ولی اگر فرمولی که حتی ساده ترین مسائل با آن حل می شود را بلد نباشیم چی؟ آن وقت ساده ترین مسائل هم براي ما تبدیل به مسائل “لاینحل خیام” می شود! اگر تیز باشید تا کنون یک سوال در ذهن شما شکل گرفته است. چگونه استخدام شویم؟ در ادامه این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

فهرست مطالب

فرمول استخدام شدن چیست؟

قبل از اینکه فرمول پنجگانه استخدام شدن را به شما بگوییم می خواهم مطلبی مربوط به سالها پیش را برایتان یادآوري کنم. دورانی بود که ما درس ریاضی یا فیزیک داشتیم. در آن زمان اکثر فرمول هاي آن درس را بلد بودیم ولی آیا همه ي مسائل را حل می کردیم؟! منظور من این است که علاوه بر اینکه باید فرمول را یاد بگیریم باید بدانیم هر فرمول کجا استفاده می شود و در جای مناسبش چطور از آن استفاده کنیم.
پس اگر به دنبال کار هستید سه چیز را باید بدانید:

1- فرمول استخدام

2- چه زمانی از آن استفاده کنم؟

3- چگونه از آن استفاده کنم؟

توجه کنید، مهمتر از فرمول پنجگانه استخدام شدن این است که اولا این پنج مورد را درك کنیم و مهمتر از آن زمان و چگونه استفاده کردن آن است!

 

دودوتا چهارتا!

فرمول استخدام خیلی ساده است. مهمترین قدم، دانستن اصل طلایی استخدام است. بیشتر از اینکه شما به دنبال کار هستید، کارفرما به دنبال کارجوي مناسب است! این قضیه هم شرکت هاي دولتی مصداق هم در شرکت هاي خصوصی مصداق دارد و شک نکنید که درست است.

حتما تا کنون ده‌ها کارمند بی استفاده دیدید؟ یا شاید بارها کارفرمایانی دیدید که از کارمند یا عده‌ای از کارمندانشان می نالند… کمر خیلی از کارفرماها زیر استخدام کارمند تا می شود! چون در نهایت شخص مناسب  را پیدا نمی کنند و با خودشان می گویند: “جهنم! مجبورم فلان شخص را استخدام کنم. بین این افرادی که آمدند فلانی لااقل بهتر بود.”

حال تصور کنید شما فرمول استخدام شدن را بلد باشید. می دانید کارفرما وسط جلسه چی تو ذهنش میاد؟ “زدم تو خال! همینه…!”. یکی دو روز هم براس کلاس کاری! ماجرا را کش میدهد و بعد از آن، تبریک می گویم، شما شغل مورد نظر خود را پیدا کردید. بد نیست اگر تجربه یک کارفرما که درگیر استخدام کردن بوده را با شما در میان بگذارم. اینکه کارفرما چه فکرهایی در سر دارد، چه قدر طول می کشد تا به نتیجه برسد و غیره.

 

در مغز کارفرما چیست؟

مسلما داخل جمجمه کارفرما هم مخ است! چرا این را گفتم؟ چون باید این نکته را درك کرد که کارفرما هم آدمیست مانند همه‌ ما. با این تفاوت که دنبال چیزی است. آیا راز کارفرما را به شما گفتم؟ کارفرمایی که به  دنبال استخدام کردن است دقیقا مثل فردی می ماند که دنبال خرید چیزي است. فرض کنید شما برای خرید یک دستگاه خنک کننده روانه‌ی فروشگاه‌ها هستید. مبلغ دویست هزار تومان هم براي خرید آن کنار گذاشته اید. حال اینجا هنر فروشنده مطرح می شود! اولا باید دستگاهی که دنبال آن هستید را به شما نشان دهد، کمی راجع به آن هم به شما بگوید، مزیت‌های آن را برای شما بشمارد. راجع به گارانتی و اطمینان کار آن با شما  صحبت کند. بعد از آن راجع به امکانات فرعی آن حرف بزند. به عبارتی مخ شما را درست همانجور که مایلید شست و شو دهد. خدا را چه دیدید؟ اگر درست عمل کند شاید علاوه بر اینکه یک دستگاه خنک کننده به مبلغ 400 هزار تومان خریدید یک دستگاه آبمیوه گیری هم به شما فروخت!

حال بد نیست بدانیم در مغز کارفرما چه می گذرد؟!

 

قبل مصاحبه:

–  قبل از اینکه شما وارد جلسه مصاحبه شوید، قبل از اینکه کسی رزومه شما را دیده باشد یا حتی تصوري از شما در ذهن داشته باشد، این حرف‌ها در ذهن کارفرما بارها و بارها مرور می شود. کاش این همان کارمندی باشد که می‌خواهم. کاش مثل قبلی‌ها نباشد! کاش گیج نباشد. امیدوارم از این جوان‌های  قرطی نباشد. کاش آدم پر رویی نباشد. نکند از این آدم هایی باشد که بدون توقف حرف می زند. نکند از آدم هایی باشد که فکر می کند که عقل کل است و همه را مثل گله گوسفند می داند! یعنی ممکن است که این همان فرد مورد نظر باشد تا من بتوانم با خیال راحت به بقیه کار ها برسم؟ واقعا از این مصاحبه هاي مزخرف خسته شدم…

 

هنگام مصاحبه:

– همه فکر می کنند کارفرما کمین کرده تا کوچکترین سوتی شما را تو هوا بقاپد. اگر یک سری آدم عقدهای را کنار بگذاریم 90 درصد کارفرمایان سوتی های کوچک شما را نادیده می گیرند. دلیل آن را می‌ دانید؟ کارفرما دائم با خودش می گوید: “زود باش! یه چیزي نشان بده تا تو را استخدام کنم. دیگر سوتی نده!”

اما چقدر وقت دارید تا خود را به کارفرما اثبات نمایید؟ 1 ساعت؟ 2 ساعت؟ اگر راستش را بخواهید به جز یک سری مصاحبه های بسیار جدی شغلی که برای تعیین مسئول یک پست کلیدی سازمان است، در 99 درصد مصاحبه در 5 دقیقه اول شما یا انتخاب شدید یا رد شدید. بعد از آن کارفرما در حال اتلاف وقت خود و شماست. درست دیدید. 5 دقیقه. در این 5 دقیقه شما آینده شما برای چندین سال
مشخص می شود.

دقت کنید مصاحبه دقیقا مثل کنکور می ماند…! شما روزها وقت گذاشتید و براي کنکور آماده شده اید. برای هر سوال کمتر از دو دقیقه وقت دارید. در لحظه جواب دادن باید همه مطالب مرتبط با آن سوال را به خاطر بیاورید، فرمول ها، مسائل مشابه، نحوه حل و …. اما مصاحبه یک کنکور است. یک کنکور تشریحی که در آن یک سوال مطرح می‌شود و برای آن 3-4 دقیقه به شما وقت می‌دهند و آن سوال این است: چرا من باید شما را استخدام کنم؟

کدام را می پسندید؟ شخصی که اصطلاحا حرف در کله اش نمی رود یا فردی که انعطاف دارد؟ کارفرما اگر حس کند شما آدم خود رای  یا یک کلامی هستید هر چقدر هم لایق باشید هیچوقت شما را
استخدام نمی کند! اما اگر تقریبا نشان دهید که شخص مورد نظر هستید (حتی کمی از حداقلی که در ذهن وی است ضعیف تر) ولی بداند که ایرادات کوچک شما قابل اصلاح است، شما را استخدام می کند و بعدها کمی تغییر در شما ایجاد می کند. انعطاف داشتن به معنی تزلزل یا ضعف شخصیتی نیست  حتی بر عکس! یک هدیه است و نشان از هوش بالای شما دارد. همانطور که می دانید در علم روانشناسی روز تعریف قدیم آی  کیو عوض شده است و جای خود را به تعریف جدید داده است. آی کیو: “قدرت تطبیق با محیط اطراف”. پس اگر در امور خود انعطاف دارید و با محیط اطراف تطبیق پیدا می‌کنید، شما آی کیو بالایی دارید و روراست باشم، من خودم به دنبال استخدام فردی مثل شما هستم.

پس یادتان باشد اگر سوتی وحشتناکی ندهید، در آن 5 دقیقه طبق فرمول استخدام شدن رفتار کنید و انعطافی پذیری خود را نشان دهید کارفرما شما را استخدام می کند. الان شاید می گویید: پس فرمول استخدام چیست؟ یا دارید در تیترها به دنبال تیتر فرمول استخدام  شدن می گردید. کارجویان عزیز این شما و این فرمول استخدام.

 

فرمول استخدام

فرمول استخدام شدن ساده است:

1- رزومه: قبل از اینکه کارفرما شما را ببیند از شما خوشش بیاید!

2- ظاهر:  وقتی کارفرما شما را دید، از دیدن شما لذت ببرد.

3- حرف زدن: وقتی حرف های شما را شنید از شنیدن آن لذت ببرد.

4- القا: با تکنیک هایی که به شما یاد می دهیم کارفرما را به خود علاقمند کنید.

5- نباید ها: تو ذوق کارفرما نزنید! به عبارتی مثل یک لکه سیاه روی یک دیوار سفید به چشم نیایید.

حتما این جمله را در ابتدای  بحث به یاد دارید. مهمتر از فرمول پنجگانه استخدام شدن این است که اولا این  پنج مورد را درك کنیم. مهمتر از آن کی و چگونه استفاده کردن آن است! پس قدم اول می شود درك فرمول استخدام شدن: در این جزوه سعی می کنیم به کارجویان تمام نکات را در قبل، هنگام و بعد از مصاحبه بیاموزیم و در نهایت به کارفرمایان آموزش می دهیم چگونه کارجوی مناسب خود را پیدا کنند. پیشنهاد می کنم چه کارجو هستید چه کارفرما حتما کل این مطلب را بخوانید.

 

درک فرمول استخدام شدن

 

درک فرمول استخدام شدن

خیلی سریع به فرمول پنجگانه استخدام شدن نگاه می کنیم.

1- رزومه: قبل از اینکه کارفرما شما را ببیند از شما خوشش بیاید!

2- ظاهر:  وقتی کارفرما شما را دید، از دیدن شما لذت ببرد.

3- حرف زدن: وقتی حرف های شما را شنید از شنیدن آن لذت ببرد.

4- القا: با تکنیک هایی که به شما یاد می دهیم کارفرما را به خود علاقمند کنید.

5- نباید ها: تو ذوق کارفرما نزنید! به عبارتی مثل یک لکه سیاه روی یک دیوار سفید به چشم نیایید.

 

گام اول: رزومه

رزومه معرفی نامه‌ای  شامل خلاصه‌ای از تجربیات کاری، سوابق تحصیلی و مهارت‌های فرد جویای کار است. این معرفی نامه میتواند به صورت تایپ شده در حداکثر یک یا دو صفحه در قالب اوراق چاپ شده و یا نسخه الکترونیکی در قالب فایل‌های pdf و doc  از سوی کارجو به کارفرما ارائه گردد. در برخی کشورهای اروپایی و آسیایی به رزومه عنوان CV که مخفف Curriculum Vitae است نیز اطلاق می‌گردد.

با گسترش روزافزون بازار کار در زمینه های گوناگون و نیز افزایش شمار متقاضیان مشاغل مختلف، رزومه نویسی به غیر از یک ضرورت به یک فن و مهارت در کاریابی تبدیل گشته است و ارائه درست و هوشمندانه آن توسط کارجو میتواند وجه تمایزات بارزی را در عرصه رقابت کاریابی بین وی و سایر رقبایش ایجاد نماید. ازطرفی کارفرمایان مایلند تا قبل از مصاحبه تلفنی و یا حضوری با متقاضیان، ضمن صرفه جویی در وقت خود  کارجویان را از روی  تجربیات و تواناییهایشان گروه بندی  یا اصطلاحاً غربال کنند. این کار به آنها این امکان را می‌دهد که با رتبه بندی رزومه‌های وارده، افراد مورد نیاز خود را که دارای انگیزه و توانایی کافی هستند به  مصاحبه دعوت و نهایتاً بهترین‌ها را استخدام نمایند. بررسی رزومه متقاضیان ضمن ایجاد صرفه جویی در وقت کارفرمایان در مرحله گزینش باعث می شود تا معیارهای سنجشی آن‌ها به شکل مؤثرتری انجام پذیرفته و از پرداختن به تماس‌ها و مصاحبه‌های غیر مرتبط با موضوع کار اجتناب گردد.

اگر بعنوان کارجو بدنبال کار هستید هوشیار باشید که ارائه رزومه فرصت مناسبی برای عرضه و تبلیغ توانایی و مهارت‌های شما به کارفرما است. هدف نهایی رزومه این است که ملاقات با کارفرما را برایتان تضمین نموده و در نهایت شما را به سوی میز مصاحبه استخدامی هدایت نماید. به یاد داشته باشید که رزومه شما، نماینده و معرف شما نزد کارفرمایی است که هنوز شما را ندیده و نمی شناسد. پس نحوه طراحی آن به گونه‌ای که معرف  قابلیت‌ها و شایستگی‌های  شما باشد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به یاد داشته باشید که همیشه و در هر ارتباطی اولین برخورد نقش کلیدی و مؤثری در ادامه و بقاء رابطه ایفاء می نماید و رزومه شما اولین برخورد  شما (هر چند غیر حضوری) با کارفرما بوده که نمایانگر شناخت یا تعبیر وی از قابلیت‌های شما خواهد بود، لذا دقت داشته باشید که نوع انتخاب کلمات و ساختار جمله بندی شما در ذهن کارفرما می تواند بیانگر سطح  دانش، تحصیلات و تجربیات اجتماعی شما باشد. رزومه تان باید شما را فردی مشتاق و همچنین تجربیات کاریتان را مرتبط و جذاب نشان دهد.

 

گام دوم: ساختار استاندارد رزومه

هر رزومه از ساختار و قالبی مشخص برخوردار است. این بدین معنی است که محتویات مندرج در رزومه می‌بایست در قسمت‌های مجزا و بترتیبی معین نوشته شود. توصیه می شود قبل از توضیح هر قسمت، عنوان آنرا با  یک تیتر از سایر محتویات جدا و مشخص نمائید. این امر سبب می شود تا چشم خواننده به سهولت و سرعت مطالب دلخواه را بیابد. در زیر به بررسی ساختار رزومه می پردازیم.

 

1- اطلاعات شخصی

این قسمت شامل اطلاعات اولیه کارجو بوده و بعنوان اولین بخش رزومه قرار می گیرد. اطلاعات این قسمت شامل نام کامل، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، تلفن تماس، آدرس ایمیل یا پست الکترونیک، سال تولد و محدوده سکونت کارجو می باشد. نام باید بصورت کامل (نام و نام خانوادگی) بوده و با سایزی بزرگتر درج شود. سال تولد صرفا جهت اطلاع کارفرما از سن شماست و لذا درج دقیق ماه و روز آن غیر ضروری است. توصیه می شود به دلیل حفظ حریم اطلاعات شخصی از ذکر آدرس بطور کامل پرهیز نموده و صرفاً به مشخص نمودن محدوده سکونت اکتفا ورزید.

 

2- علائق حرفه‌ای

این قسمت از رزومه مبین توضیحی مختصر از علائق و خواستگاه حرفه‌ای کارجو می باشد. لطفاً توجه فرمائید که این بخش از رزومه جنبه اختیاری داشته و در صورت تمایل به درج، پس از اطلاعات شخصی قرار می گیرد.  درج مطالب در این قسمت باید صریح و کوتاه باشد یعنی چیزی در حدود دو یا سه خط. با صراحت و صداقت زمینه هایی که در آنها علاقمند به کار و فعالیت هستید را توضیح دهید. توجه داشته باشید که علاقه شما  امریست جدا از تواناییتان و در این بخش نیازی به اشاره به توانایی و مهارت‌هایتان نیست. دقت کنید که رابطه‌ای بین علائق شما و کاری که برایش درخواست می‌دهید برقرار باشد در غیراینصورت شاید کارفرما چنین بیاندیشد که شما درك درستی از نیاز وی  و یا وظایف سمت مربوطه نداشته اید. این بخش مربوط است به نمایشی از شخصیت کاری  خودتان در ذهن کارفرما. این نکته که کارفرما با خواندن این بخش از رزومه تان شما را راسخ در جایگاهی که خودتان را در آینده در آن می بینید حس نماید، تصویر بسیار مؤثری از شخصیت مصمم و با انگیزه شما در ذهن وی ایجاد خواهد نمود.

 

3- مدارک و سوابق تحصیلی

ذکر سابقه تحصیلی کارجو از نکات مهم در نگارش رزومه می‌باشد و وجود آن ضرو ري است. لیستی از تحصیلات علمی و دانشگاهی خود تهیه کنید و آنها را به ترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید. دلیل  این کار این است که کارفرمایان تمایل دارند تا ابتدا بروزترین و آخرین سوابق شما را بررسی کنند. برای هر مورد در لیست، نام رشته تحصیلی، نام دانشگاه یا موسسه و در نهایت تاریخ شروع و اتمام دوره تحصیلی را قید نمائید. در زیر هر کدام از این موارد میتوانید به گرایش رشته مربوطه، دروس اصلی یا مرتبط گذرانده شده، موضوع پروژه یا پایان نامه و در صورت تمایل معدل فارغ التحصیلی خود اشاره کنید. البته ذکر این موارد تنها در صورت مرتبط  بودن با کار و سمت درخواستی پیشنهاد می شود و در صورت اشاره از نوع ارتباط آنها با کار مطمئن شوید. توصیه می شود در صورتی که آخرین مدرك تحصیلی شما کمتر از کارشناسی یا لیسانس است، به معرفی رشته تحصیلی دبیرستانی خود نیز بپردازید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری