مالیات سوپرمارکت‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

خرده‌فروشی‌های موادغذایی مانند سوپرمارکت و‌ هایپرمارکت‌ها بخش بزرگی از اقتصاد صنعت غذا در کشور را بر عهده دارند؛ از این رو جزو مشاغلی محسوب‌ می‌شوند که مسائل مالیاتی در مورد آن‌ها به شکل جدی رصد‌ می‌شود. با این وجود، متاسفانه هنوز هم دانش کافی در مورد نحوه محاسبه مالیات و دارایی سوپرمارکت‌ها از سوی صاحبان کسب‌و‌کار وجود ندارد که این موضوع‌ می‌تواند باعث افزایش جریمه‌ها از سوی سازمان‌های مربوطه شود. خوشبختانه در سال‌های اخیر نرم‌افزار‌های مالیاتی به کمک این مشاغل آمده و آن‌ها را در نحوه محاسبه و ارسال مالیات یاری‌ می‌کنند. با توجه به اهمیت موضوع محاسبات مالی توسط سوپرمارکت‌ها در این مقاله از گروه نرم افزاری محک تصمیم داریم تا به طور جامع در مورد نحوه محاسبه مالیات و دارایی‌ها در سپرمارکت‌ها صحبت کنیم. این راهنما به شما کمک‌ می‌کند تا با دید بازتری در راستای مباحث مالیاتی کسب‌و‌کار خود قدم بردارید.

فهرست مطالب

مالیات مواد غذایی چقدر است؟
مالیات مواد غذایی چقدر است؟

آیا برای خرید مواد غذایی باید مالیات پرداخت کنیم؟

وقتی صحبت از مالیات بر فروش‌ می‌‌شود، اقلام غذایی مقوله‌ای چالش برانگیز هستند؛ زیرا هنوز هم اختلافاتی بر سر پرداخت مالیات بر این محصولات وجود دارد. با این وجود در بسیاری از کشور‌های دنیا اقلام غذایی مشمول پرداخت مالیات هستند که بخشی از آن توسط خریدار و بخشی توسط فروشنده پرداخت‌ می‌شود. مالیات و دارایی سوپرمارکت‌ها نیز از جمله مواردی هستند که در زمینه مواد غذایی باید مورد توجه قرار گیرند. در اینجا انواع لیست مواد غذایی مشمول پرداخت مالیات آورده شد‌ه‌اند که معمولا در اغلب کشور‌های دنیا یکسان هستند.

اقلام غذایی مشمول مالیات

برای درک بهتر انواع مواد غذایی مشمول مالیات،‌‌ می‌توان آن‌ها را به دسته‌های کلی زیر طبقه‌بندی کرد.

  1. اقلام مواد غذایی: این اقلام معمولا در فروشگاه‌های مواد غذایی فروخته‌‌ و طیف گسترده‌ای از محصولات را شامل‌‌ می‌شوند. اقلام مواد غذایی روزانه شامل غذا‌های آماده، محصولات کنسرو شده، تنقلات بسته‌بندی شده، ادویه‌جات، ترشی‌جات و نوشیدنی است.
  2. مواد غذایی از پیش بسته‌بندی شده: مواد غذایی هستند که فرآوری، بسته‌بندی و آماده فروش به مشتریان‌‌ می‌شوند. این موارد شامل غذا‌های کنسرو شده، نوشیدنی‌ها، تنقلات بسته‌بندی شده، لبنیات فرآوری شده، وعده‌های غذایی منجمد و محصولات کنسرو شده هستند.
  3. غذای آماده: به محصولات غذایی فرآوری شده اطلاق‌‌ می‌شود که پس از پختن یا ترکیب مواد مختلف برای مصرف فوری تهیه‌‌ می‌شوند؛ این موارد شامل وعده‌های غذایی از رستوران‌ها و مراکز غذایی هستند که برای صرف در دسترس هستند.

از آنجایی که هر سه دسته ذکر شده جزو اقلام فروشگاهی موجود هستند، مالیات و دارایی سوپرمارکت‌ها بر اساس فروش آن‌ها محاسبه‌ می‌شود.

گام اول؛ تشکیل پرونده مالیاتی

اگر به عنوان یک کسب‌و‌کار نوپا وارد صنف سوپرمارکت‌داران شد‌ه‌اید، در اولین قدم باید برای تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنید. با وجود سخت‌گیری‌هایی که در سال‌های اخیر از سوی سازمان مالیاتی کشور بر کسبه اعمال‌ می‌شود، هنوز هم بسیاری از کسب‌و‌کار ها فرآیند‌های مالیاتی مربوطه را جدی نمی‌گیرند. این موضوع‌ می‌تواند در نهایت منجر به تعیین جریمه‌های سنگین و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به کسب‌و‌کار شما شود. از این رو مسئله نظارت بر مالیات و دارایی سوپرمارکت‌ها بسیار مهم است.

جلوگیری از جریمه‌ها تنها با تشکیل پرونده مالیاتی و پرداخت به موقع امکان‌پذیر است. به منظور تشکیل پرونده کافی است به نزدیک‌ترین شعب مالیاتی در محل سکونت خود مراجعه کرده و با ارائه مدارک مربوطه پرونده خود را ثبت کنید. در اینجا لیستی از مدارکی که برای انجام این کار لازم دارید آورده شده است:

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • اجاره نامه یا سند مالکیت
  • پروانه کسب
  • کدپستی

اگر به عنوان یک شخص حقیقی در حوزه سوپرمارکت فعالیت دارید، ارائه این مدارک برای تشکیل پرونده کفایت‌ می‌کند. در مورد اشخاص حقوقی تشکیل و رسیدگی به پرونده‌ها متفاوت است.

نحوه محاسبه مالیات سوپرمارکت
نحوه محاسبه مالیات سوپرمارکت

گام دوم: تعیین طبقه مشاغل

پیش از آن که برای ثبت پرونده مالیاتی سوپر مارکت اقدام کنید، بهتر است طبقه‌بندی مشاغل را با توجه به شرایط آن‌ها بشناسید. قوانین در گروه‌بندی مشاغل برای انجام تکالیف مالیاتی از سال 1400 با تغییراتی رو به رو شد؛ بنابراین در شرایط فعلی مشاغل در 3 گروه قرار‌ می‌گیرند.

  • طبقه یک: هشت شغل اصلی در طبقه یک از نظر پرداخت مالیات قرار‌ می‌گیرند. این مشاغل عبارتند از: افراد دارای کارت بازرگانی، صاحبان کارخانه، صاحبان فروشگاه‌های زنجیر‌ه‌ای، موسسات حسابرسی، صاحبان شرکت‌های حمل و نقل، صرافی‌ها، صاحبان هتل و بیمارستان‌ها از جمله مشاغل گروه یک هستند. چنانچه شخصی در سال بیش از 5.5‌ میلیارد درآمد داشته باشد نیز در این گروه قرار‌ می‌گیرد.
  • طبقه دو: مشاغلی که سود سالانه آن‌ها بین 1.8‌ میلیارد تا 5.5‌ میلیارد باشد در این دسته جای‌ می‌گیرند.
  • طبقه سه: مشاغل خارج از دسته اول و دوم در این گروه جای‌ می‌گیرند.

زمانی که افراد برای تشکیل پرونده مالیات و دارایی سوپرمارکت‌ها اقدام‌ می‌کنند باید یکی از این طبقات را برای کسب‌و‌کار خود انتخاب کنند. اغلب سوپرمارکت‌ها در طبقه سوم قرار‌ می‌گیرند و باید در زمان تشکیل پرونده به این نکته توجه داشته باشند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود. لازم به ذکر است که افراد پس از انتخاب طبقه حداقل تا 3 سال حق تغییر آن را نخواهند داشت.

نحوه محاسبه مالیات و دارایی سوپرمارکت‌ها

بر اساس قانون فعلی کشور، برای محاسبه مالیات در این مشاغل کافیست معافیت سالیانه مالیاتی که هر ساله از سوی سازمان رسیدگی به امور مالیاتی اعلام‌ می‌شود را از سود خود کم کنید و مالیات را بر اساس‌‌ میزان سود باقیمانده خود محاسبه کنید. نحوه محاسبه این مالیات به صورت پله‌ای است؛ یعنی مشاغلی که سود بالاتری کسب‌ می‌کنند مکلف به پرداخت مالیات بیشتری هستند. نحوه پرداخت و محاسبه مالیات در زیر آمده است. قبل از آن باید توجه داشته باشید که مبلغ مربوط به معافیت مالیاتی در حال حاضر 39‌ میلیون و 600 هزار تومان است که باید در ابتدا از مجموع سود کم شود.

  • تا 200‌ میلیون تومان سود، مشمول پرداخت مالیات 15 درصد
  • تا 400‌ میلیون تومان سود، مشمول پرداخت مالیات 20 درصد
  • میزان درآمد بیشتر مشمول پرداخت مالیات 25 درصد
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مالیات دستگاه پوز سوپرمارکت

کلیه مشاغلی که از دستگاه پوز استفاده‌ می‌کنند مکلف به پرداخت مالیات سالیانه هستند. طبیعتا با افزایش وجه مبادله شده توسط دستگاه کارتخوان،‌‌ میزان مالیات نیز افزایش پیدا‌ می‌کند. در مورد مالیات و دارایی سوپرمارکت‌ها نیز یکی از گزینه‌های مدنظر در محاسبه سود، وجه انتقالی از طریق دستگاه پوز است. البته دستگاه کارتخوان فقط به عنوان ابزاری هوشمند برای رصد مبالغ انتقالی تلقی‌ شده و الزاما مالیات بر اساس آن تعریف نمی‌شود.

بر اساس قانونی که در سال 1400 از سوی سازمان امور مالیاتی کشور تعریف شد، چنانچه صاحبان کسب‌و‌کار دستگاه کارتخوان خود را به سامانه مالیاتی متصل نکنند، کارتخوان آن‌ها قطع خواهد شد؛ بنابراین اگر در شروع کسب‌و‌کار خود هستید، در نظر گرفتن این نکته ضروری به نظر‌ می‌رسد.

معافیت بر مالیات سوپرمارکت‌ها
معافیت بر مالیات سوپرمارکت‌ها

معافیت بر مالیات و دارایی سوپرمارکت‌ها

سازمان امور مالیاتی کشور در راستای حمایت از مشاغل، معافیت‌های مالیاتی را برای کسب‌و‌کارها در نظر گرفته است. همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، ابتدا مبلغ 39‌ میلیون و 600 هزار تومان از سود کم شده که این به معنای اعمال معافیت مالیاتی ثابت برای همه سوپرمارکت‌داران است.

  • 15 درصد: به ازای سود بیشتر که نسبت به رقم 39‌ میلیون و 600 هزار تومان حاصل‌ می‌شود (تا سقف 200‌ میلیون تومان)
  • 20 درصد: به ازای سود بین 200‌ میلیون تومان تا مقدار 400‌ میلیون تومان
  • 25 درصد: به ازای مازاد مبلغ 400‌ میلیون تومان

مشترکان خوش حسابی که به موقع نسبت به ثبت اظهارنامه‌های مالیاتی اقدام کنند،‌ می‌توانند از تخفیف‌ها و بخشودگی‌ها استفاده کنند. جالب است بدانید افرادی که به خیریه‌ها کمک‌ می‌کنند و به حمایت از رویداد‌های ورزشی علاقه دارند‌ می‌توانند از تخفیف‌های مالیاتی استفاده کنند.

نحوه کاهش مالیات‌ها

با توجه به این که سوپرمارکت‌ها جزو مشاغل با درآمد بالا قرار نمی‌گیرند، کاهش هر چه بیشتر مالیات‌ها‌ می‌تواند سود آن‌ها را بیشتر کند. کمک گرفتن از افراد و ابزار‌های هوشمند در محاسبه مالیات‌ها برای کمک به محاسبه بهتر بسیار مهم است؛ به عنوان مثال شما‌ می‌توانید به کمک نرم افزار حسابداری محک، فروش روزانه خود را وارد کنید و فاکتور‌ها را به صورت دقیق نزد خود داشته باشید. این کار به محاسبه بهتر و به موقع مالیات‌ها کمک‌ می‌کند. با این کار‌ می‌توانید مالیات و دارایی سوپرمارکت‌ها را کنترل کنید و با پرداخت به موقع مشمول تخفیف شوید.

جمع‌بندی

فروشگاه‌های مواد غذایی محصولاتی را به فروش‌ می‌رسانند که برخی از آن‌ها مشمول مالیات هستند. با این حال اصناف فعال در این حوزه با توجه به‌‌ میزان سود خالص خود موظف به پرداخت مالیات هستند. اگر به تازگی قصد راه اندازی سوپرمارکت را دارید یا از افرادی هستید که تا به حال با قوانین مالیاتی سوپرمارکت‌ها آشنا نبود‌ه‌اید، با مطالعه این مقاله نسبت به این موضوع آگاهی بیشتری کسب‌ می‌کنید. سیستم مالیات و دارایی سوپرمارکت‌ها تنها با استفاده از نرم افزار‌های حسابداری مطمئن قابل کنترل هستند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

Picture of تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
افزایش فروش مغازه موبایل فروشی

افزایش فروش مغازه موبایل فروشی | راهنمای جامع و کاربردی

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه هر یک از این کسب‌وکارها، به دنبال راه‌هایی برای افزایش فروش مغازه موبایل فروشی هستند؛ همچنین،با افزایش برندهای تولیدکننده گوشی و گسترش تقاضا برای لوازم جانبی، فروشگاه‌های موبایل‌فروشی متنوعی در سرتاسر کشور ایجاد شده‌اند؛ بدین منظور، در این مقاله از

اطلاعات بیشتر
آشنایی با شرکت‌های معتمد مالیاتی

آشنایی با شرکت‌های معتمد مالیاتی و مزایای استفاده از آن‌ها

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه در پی تغییرات اخیر در شیوه ارسال صورت‌حساب‌ها به سامانه مودیان مالیاتی، کسب‌وکارها ملزم به ارسال الکترونیکی اطلاعات مالی خود هستند. این فرایند به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. در روش مستقیم، مودیان شخصاً مسئولیت ارسال اطلاعات را

اطلاعات بیشتر
سنوات چیست؟

صفر تا 100 سنوات؛ حق رسمی کارمندان و کارگران در قانون کار

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه سنوات یکی از مزایای در نظر گرفته شده توسط وزارت کار است. تمامی کارفرماها وظیفه دارند سنوات را در حقوق و دستمزد کارمند و کارگر خود لحاظ کنند. به احتمال زیاد کلماتی مانند حق سنوات یا پایه سنوات را در

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Search

مشاهده رایگان دمو نرم افزار حسابداری