چالش های حسابداری برای اصناف

نوشته شده توسط سمانه کیا
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

میان نگرانی‌‌‌ها در مورد تورم، افزایش نرخ‌‌‌های بهره و رکود بالقوه، چالش‌‌های متعددی نیز وجود دارد که اصناف در زمینه مسائل مالی و حسابداری با آن روبه‌رو هستند. این چالش‌‌ها علی‌رغم سختی‌‌هایی که به همراه دارند، اگر به درستی مدیریت شوند‌ می‌توانند نقطه قوت کسب‌وکار شما باشند. آمادگی و به‌روز نگه داشتن مسائل مالی، برای برتری ‌کسب‌و‌کار‌‌ها کلیدی است. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک مهمترین چالش‌‌های حسابداری برای اصناف در سال‌‌های پیش رو را بررسی‌ می‌کنیم و راهکار‌‌هایی برای مقابله با این چالش‌‌ها ارائه‌ می‌دهیم.

فهرست مطالب

چالش‌های حسابداری برای اصناف
چالش‌های حسابداری برای اصناف

چالش‌‌‌‌های حسابداری برای اصناف و راه‌حل‌‌‌‌های آن

در دنیای امروز مشاغلی که از فناوری استفاده‌ می‌‌کنند بهتر‌ می‌‌توانند با تغییرات و چالش‌‌‌ها سازگار شوند؛ به عنوان مثال برخی از وقفه‌‌‌های غیرمنتظره در زنجیره تامین و روند نوسان درآمدی که در چند سال گذشته در کشور بسیار دیده شده است، با به‌کارگیری روش‌های فن‌آورانه قابل کنترل هستند. با این تفاسیر بزرگ‌ترین چالش‌‌‌های حسابداری برای اصناف چیست؟ جریان نقدی، استخدام استعداد‌‌های جدید، انطباق با تغییرات مالیاتی و نظارتی به‌روز و تداوم سازگاری با کار از راه دور، برخی از رایج‌ترین موانع حسابداری هستند که بیشتر اصناف با آن رو‌به‌رو می‌شوند.

جریان نقدی

اغلب زمانی که مشکلات اقتصادی وجود دارد، شرکت‌‌‌ها به سرعت برای افزایش نقدینگی با اعمال مهار هزینه‌‌‌ها و به تعویق انداختن سرمایه‌گذاری‌‌‌های برنامه‌ریزی شده اقدام‌ می‌‌کنند. بسیاری از اصناف و شرکت‌‌های بزرگ در دنیا پس از یک دوره ‌سرمایه‌گذاری قابل توجه در زمینه فناوری و تجهیزات در اوایل سال 2023، شروع به عقب‌نشینی و تمرکز مجدد بر روی بهبود جریان نقدی در سال 2024 به دلیل کاهش هزینه‌‌‌‌های مصرف کننده کرده‌اند.

بهبود کارایی حساب‌‌‌های دریافتی و حساب‌‌‌های پرداختی برای تضمین جریان نقدی ثابت حیاتی است. برای رویارویی با چالش‌‌های حسابداری برای اصناف در زمینه جریان‌‌های نقدی، مراقب معیار‌‌هایی مانند هزینه‌‌‌ها، صورت‌حساب‌‌‌های سررسید گذشته و جریان نقدی عملیاتی باشید. ایجاد و پیگیری گزارش‌‌‌های نقدی روزانه‌ می‌‌تواند به شما در برنامه‌ریزی برای آینده کمک کند؛ زیرا تغییرات یا نوسان‌‌‌هایی را مشاهده خواهید کرد که‌ می‌‌توانید از آن‌‌ها برای کمک به تصمیمات دیگر استفاده کنید.

استخدام و حفظ استعداد

استخدام یکی از مهمترین چالش‌‌های حسابداری برای اصناف است و انتظار‌ می‌‌رود که این موضوع به مسئله بزرگ‌تری تبدیل شود. در بسیاری از آمار‌‌ها مسئله استخدام استعداد‌‌ها به عنوان اصلی‌ترین چالش صاحبان کسب‌و‌کار شناخته شده است. افزایش نیاز‌‌های آموزشی، اولویت‌بندی تعادل کار و زندگی و موج بازنشستگی باعث کمبود حسابداران شده است. صنایع فعال در زمینه فناوری، خدمات مالی، اصناف، مدیران دارایی و … تقاضای بالایی برای جذب افرادی دارند که‌ می‌توانند صورتحساب‌‌ها، حساب‌‌های دریافتی و خروجی را به صورت دقیق با استفاده از ابزار‌‌های به‌روز مدیریت کنند.

حفظ کارکنان برتر با تشدید رقابت بین صاحبان کسب‌و‌کار به یکی از چالش‌‌های حسابداری برای اصناف تبدیل شده است. از هر 10 مدیر مالی و حسابداری، 8 نفر نگران حفظ کارکنان با ارزش هستند. دو زمینه اصلی نگرانی در این زمینه عبارتند از: روحیه پایین و نرخ بالای فرسودگی شغلی به دلیل بار‌‌های کاری سنگین؛ مورد دوم تا حدودی یک موضوع دائمی برای حسابداران است. انجام اقداماتی برای اطمینان از اینکه استراتژی‌‌‌‌های کلیدی حفظ کارکنان در بخش حسابداری و مالی مانند ادامه تحصیل و آموزش به درستی انجام‌ می‌شود، یک نکته مهم برای بهره‌وری حداکثر است. کمک به حسابداران برای توسعه مهارت‌‌‌های فنی و نرم برای به کارگیری بهتر دانش دامنه خود در استراتژی کسب‌وکار بسیار مهم است.

اتوماسیون و هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI) موضوعی در حال پیشرفت است که حسابداران از آن به عنوان ابزاری مهم برای کاهش بار کاری و به دست آوردن کارایی با دقت بالا استفاده‌ می‌کنند. این ابزار به سرعت در حال توسعه است و از سال 2020، یعنی زمانی که تنها 2 درصد از شرکت‌‌‌‌های بزرگ را پیاده سازی کرده بودند، راه طولانی را پیموده است. پیاده‌سازی‌‌‌های هوش مصنوعی برای رفع کمبود نیروی کار، خودکارسازی کار‌‌های فشرده و ارائه اطلاعات قابل اعتماد در حال توسعه هستند. استفاده از این ابزار‌‌ها را‌ می‌توان به عنوان یکی از چالش‌‌های حسابداری برای اصناف تلقی کرد.

با خودکار شدن کار‌‌ها، حسابداران باید‌ مهارت‌‌های مختلفی را در خود تقویت کنند تا بتوانند تخصص خود را با استفاده از فناوری‌‌های جدید پیاده کنند و در بیشتر استراتژی‌‌‌های تجاری نقش داشته باشند. نرم‌افزار حسابداری مبتنی بر ابر، بودجه‌بندی، پیش‌بینی، تجزیه و تحلیل داده‌‌‌ها، بخشی از پایه‌‌‌های خودکارسازی را در حسابداری می‌‌سازند.

ارتقاء مهارت

همانطور که استفاده از ابزار‌‌های هوشمند و خودکار افزایش پیدا‌ می‌کند، تقویت ‌مهارت‌‌‌ها و تخصص‌‌‌‌های موجود برای استفاده از خروجی‌‌های فناوری، به نفع کارمندان و البته کسب‌و‌کار شما خواهد بود. پیشنهاد‌ می‌شود که تمرکز بیشتری بر ارتقاء مهارت و یادگیری در مورد سیستم‌‌‌‌های اطلاعات حقوق و دستمزد و منابع انسانی مبتنی بر ابر، سیستم‌‌‌‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP)، تجزیه و تحلیل داده‌‌‌‌ها و مدل سازی و پیش بینی مالی داشته باشید.

علاوه بر ‌مهارت‌‌های فنی، سایر ‌مهارت‌‌های به اصطلاح نرم مانند: توانایی کار مستقل، توجه به جزئیات، سازگاری با تغییر، خلاقیت، تمایل به یادگیری مستمر و ‌مهارت‌‌های ارتباط نوشتاری و کلامی نیز دارای اهمیت زیادی هستند. ارائه آموزش پیوسته توسط صاحبان کسب‌وکار نیز مزیت دیگری برای تقویت روحیه و حفظ کارکنان و مقابله با چالش‌‌های حسابداری برای اصناف محسوب‌ می‌شود. شرکت‌‌‌‌هایی که در آموزش کارکنان رتبه بالایی دارند، 53 درصد نرخ فرسودگی کمتری نسبت به شرکت‌‌‌‌هایی که رتبه پایین‌تری دارند، تجربه‌ می‌کنند.

تغییرات قانون مالیات

اعمال تغییرات در قوانین مالیاتی یک دغدغه همیشگی برای بخش‌های حسابداری است؛ مخصوصا به این دلیل که پیمایش موثر در تغییرات قانون مالیات‌‌ می‌تواند به شما کمک کند بودجه بیشتری برای مقابله با سایر چالش‌‌‌‌های تجاری پیش‌رو داشته باشید. سوابق دیجیتالی، دقیق و با دسترسی آسان با نرم افزار حسابداری یک سال مالیاتی پیچیده را قابل مدیریت‌تر‌‌ می‌کند.

تغییرات کلیدی مالیاتی ناشی از قوانین مرتبط با کاهش تورم است که در سال‌های اخیر برای کنترل بیشتر بازار وضع شده‌اند. علاوه بر این، واحد‌‌‌های حسابداری باید منتظر لایحه‌های جدیدی باشند که هدف آن گسترش مفاد قانون کاهش مالیات و مشاغل، به ویژه معافیت‌‌‌های مالیاتی برای مشاغل کوچک است.

مدیریت هزینه

در نتیجه چشم انداز اقتصادی مختلط، مدیران اصناف و بخش‌های حسابداری تحت فشار هستند تا بازدهی بیشتری را ارائه دهند و هزینه‌‌‌‌ها را به شدت مدیریت کنند؛ این به معنای افزایش تجزیه و تحلیل هزینه برای سرمایه‌گذاری‌‌های بزرگ، مانند کاهش هزینه‌‌‌‌های کالا‌‌های فروخته شده برای به دست آوردن چند امتیاز بیشتر از حاشیه سود ناخالص است. کنترل شدیدتر بر هزینه‌‌‌های کوچک‌تر نیز‌ می‌تواند گزینه خوبی برای کاهش هزینه‌‌ها باشد؛ مانند کاهش هزینه‌‌‌های حمل و نقل.

به‌روزرسانی سیاست‌‌‌های هزینه همراه با اجرای دقیق‌تر و کاهش محدودیت‌‌‌های مجاز از مهمترین نکات در مواجهه با چالش‌‌های حسابداری برای اصناف است. کنترل هزینه‌‌‌ها احتمالا شامل بررسی کنترل‌‌‌های داخلی و خودکارسازی بیشتر فرآیند مدیریت هزینه‌‌‌ها با نرم‌افزار برای افزایش دید، جلوگیری از تقلب و فساد و مشخص کردن خودکار موارد مشکوک است.

حسابداری اصناف
حسابداری اصناف

مدیریت حقوق و دستمزد

چالش‌‌‌‌های جدید حقوق و دستمزد ناشی از تغییر قوانین و مقررات و عدم ثبات اقتصادی در ایران از دیگر موضوعات قابل بحث در زمینه مسائل حسابرسی است. مدیریت کسری‌‌ها برای کارکنان به یک مانع مهم برای مدیران حقوق و دستمزد تبدیل شده است. تخلفات در مدیریت این مورد از چالش‌‌های حسابداری برای اصناف‌‌ می‌تواند باعث بازرسی و جریمه‌‌‌‌های مالیاتی پرهزینه شود.

به عنوان یک پیشنهاد برای مدیریت بهتر، فرآیند‌‌های حقوق و دستمزد خود را خودکار کنید. پلتفرم‌‌‌‌های حقوق و دستمزد مبتنی بر فضای ابری به محاسبه درآمد‌‌ها، کسورات، مشارکت‌‌‌‌های شرکت، مالیات‌‌‌‌ها و مرخصی پرداختی کمک‌‌ می‌کنند.

کار از راه دور

مانند بسیاری از صنایع دیگر، یکی از گرایش‌‌‌‌های برتر حسابداری در سال‌‌های اخیر تمایل به کار انعطاف‌پذیرتر و از راه دور است. اما کار از راه دور چالش‌‌‌هایی را برای واحدهای حسابداری و مالی ایجاد‌ می‌‌کند؛ این مورد همچنین خطر حملات سایبری را تشدید کرده و‌ می‌تواند منجر به اختلال در امنیت شود.

برای مقابله با این مورد از چالش‌‌های حسابداری برای اصناف سعی کنید روی ایجاد کنترل‌‌‌‌های مالی بر روی نیروی کار پراکنده تمرکز کنید. از یک چارچوب ارزیابی ریسک کلاسیک برای تعیین اینکه کدام کنترل‌‌‌‌ها ممکن است شرکت را در معرض خطر قرار دهند، استفاده کنید.

روحیه پایین

جای تعجب نیست که فرسودگی شغلی یک مشکل رایج برای کسانی است که در امور مالی و حسابداری کار‌‌ می‌کنند. بین مسئولیت‌‌‌های زیاد، بار‌‌های کاری سنگین و تغییرات دائمی چشم‌انداز نظارتی، دپارتمان‌‌‌های حسابداری و مالی به راحتی‌ می‌‌توانند روحیه خود را از دست بدهند. این موضوع‌ می‌تواند بر کیفیت کار حسابرسان اثر بگذارد و به عنوان یکی از چالش‌‌های حسابداری برای اصناف شناخته‌ می‌شود.

اما چگونه‌‌ می‌توانید روحیه اعضای واحد حسابداری خود را افزایش دهید؟ به طور کلی صاحبان اصناف و مدیران تاثیر زیادی بر روحیه کارکنان خود‌ می‌گذارند؛ بنابراین بهتر است بین نیروهای حسابداری و مدیریت رابطه خوبی برقرار کنید. به نظرات آن‌‌ها نه تنها در مورد مسائل مالی، بلکه تصمیمات استراتژیک نیز گوش دهید. ابزار‌‌هایی را که برای همکاری نیاز دارند در اختیار آن‌‌ها بگذارید و بخش‌‌‌های خسته‌کننده کار خود را خودکار کنید تا زمان بیشتری برای افراد آزاد شود.

پیش بینی‌‌‌‌های مالی دقیق

چشم انداز اقتصادی مخلوط و نوسانات بازار، پیش بینی دقیق مالی را دشوارتر و در عین حال حیاتی‌تر‌‌ می‌کند. مدیران اصناف باید در جریان تغییرات قرار گیرند و پیش‌بینی‌‌‌های مربوط به فروش، هزینه‌‌‌ها و پول نقد را دوباره بررسی کنند.

یکی از نکات مهم حسابداری برای کسب‌وکار‌‌های کوچک و استارت‌آپ‌‌‌‌ها، استفاده از صورت‌‌‌‌های مالی برای ارزیابی و پیش‌بینی عملکرد کسب‌و‌کار است. از آنجایی که بسیاری از اطلاعات به سرعت در حال تغییر هستند، دسترسی به تجزیه و تحلیل سریع کلمات بسیار مهم است. این همان چیزی است که باعث ایجاد تفاوت در ساخت مدل‌‌‌های مالی‌ می‌‌شود و بر روند کاری اصناف مختلف تأثیر‌ می‌‌گذارد.

همگام با فناوری و ابزار‌‌های جدید

جدای از تغییر محیط نظارتی و قوانین مالیاتی، همگامی با تکنولوژی در حال تغییر، یکی از چالش‌‌های حسابداری برای اصناف است. ‌مهارت‌‌های مربوط به نرم‌افزار‌‌های حسابداری مبتنی بر ابر، از جمله مواردی است که برای حسابداران و متخصصان امور مالی مورد نیاز است. شرکت تحقیقاتی گارتنر اخیرا اعلام کرد که تا سال 2024، بیش از 45 درصد از هزینه‌‌‌‌های فناوری اطلاعات، شامل نرم افزار‌‌های مالی و حسابداری، به سمت فناوری‌‌‌‌های مبتنی بر ابر تغییر خواهد کرد.

اما چه راهکاری برای همگام شدن با فناوری اطلاعات وجود دارد؟ بسیاری از شرکت‌‌‌‌ها با سیستم‌‌‌‌های حسابداری سنتی کار‌ می‌کنند؛ در حالی که گزارش‌‌‌های مالی، مدیریت پول نقد، حساب‌‌‌های پرداختنی و فرآیند‌‌های بسته شدن پایان ماه، همگی تحت تأثیر فناوری قرار گرفته‌اند و در آینده نزدیک به اجزای کلیدی اتوماسیون و نرم‌افزار حسابداری مبتنی بر ابر تبدیل می‌شوند.

نرم افزار حسابداری محک یک نرم افزار عالی با ارائه خدمات مبتنی بر ابر است که‌ می‌تواند در همگام شدن اصناف با فناوری‌‌های جدید و مدیریت امور مالی موثر باشد. کاربری این نرم افزار بسیار ساده است به طوری که‌ می‌تواند در انجام سریع‌تر کار‌‌ها به حسابرسان مالی کمک کند.

نوآوری

اگر فکر‌ می‌کنید که چالش‌‌های حسابداری برای اصناف، ممکن است دشوار و پیچیده باشند، باید بدانید که همزمان فرصت‌‌‌های جدید و هیجان‌انگیزی نیز وجود دارد که با خودکار شدن وظایف معاملاتی بیشتر، زمان را برای متخصصان حسابداری آزاد‌ می‌‌کند تا توجه خود را به وظایف تحلیلی‌تر معطوف کنند؛ بنابراین در این راه‌ می‌توانند نوآوری بیشتری به خرج دهند.

به عنوان مثال، فرصت‌‌‌‌هایی را که نوآوری هوش مصنوعی‌‌ می‌تواند برای صنعت حسابداری به ارمغان بیاورد را در نظر بگیرید. برخی این سوال را مطرح‌‌ می‌کنند که آیا هوش مصنوعی‌‌ می‌تواند جای حسابداران را بگیرد؟ تفکر فعلی این است که هوش مصنوعی نمی‌تواند به جای یک متخصص حسابداری کار کند، اما‌‌ ابزار مفیدی تلقی می‌شود که‌‌ می‌تواند تجربه نیروی انسانی را ارتقا دهد؛ به عنوان مثال، هوش مصنوعی ممکن است برای به خاطر سپردن حقایق (مانند کد مالیاتی)، درک مطالب آموزشی و حتی اعمال اطلاعات در یک موقعیت (مانند قوانین اجاره) مفید باشد. با این امکانات، بیشتر حسابداران ممکن است از فرصتی برای صرف زمان بیشتر بر روی وظایف سطح بالاتر استقبال کنند.

جهانی شدن

با ادامه افزایش اندازه و پیچیدگی مشاغل در سراسر جهان، دپارتمان‌‌‌‌های حسابداری باید استاندارد‌‌ها و مقررات بین‌المللی بیشتری را رعایت کنند که آن را به یکی از چالش‌‌های حسابداری برای اصناف، به خصوص کسب‌و‌کار‌‌های کوچک تبدیل‌ می‌کند. از آنجایی که فناوری این کار را آسان‌تر کرده است، حسابداران نیاز دارند با قوانین و هنجار‌‌های رایج در کشور مبدا و بازار‌‌هایی که در آن فعالیت دارند، مقابله کنند. بی‌ثباتی اقتصادی درون کشور، استاندارد‌‌های امنیت سایبری و تغییرات قوانین مالیاتی در این کشور‌‌ها نیازمند واحدهای حسابداری سازگار است.

برای اکثر مشاغل، نرم افزار حسابداری مبتنی بر ابر مزایای آشکاری در پشتیبانی از بخش‌‌‌‌های حسابداری از راه دور دارد و این موضوع‌ می‌تواند به جهانی شدن ‌کسب‌و‌کار‌‌ها و هم‌راستایی آن‌‌ها با قوانین کمک کند.

بی‌ثباتی اقتصادی

پیاده‌سازی و تقویت سیستم‌‌‌های حسابداری مبتنی بر ابر، اولین گام برای مقابله با بسیاری از چالش‌‌‌هایی است که در شرایط عدم ثبات اقتصادی ایجاد‌ می‌شود. برترین نرم‌افزار‌‌ها، برنامه‌ریزی منابع سازمانی، امور مالی و حسابداری را با سایر ماژول‌‌‌‌های نرم‌افزار تجاری مانند زنجیره تامین، انبار و مدیریت سفارش ادغام‌‌ می‌کند. واحد حسابداری با یک منبع قابل اعتماد از داده‌‌‌‌ها و افزایش اتوماسیون وظایف زمان بر و مستعد خطا، زمان بیشتر و داده‌‌‌‌های بهتری برای ارزیابی تصمیمات استراتژیک و حتی تبدیل شدن به یک شریک کلیدی در هدایت استراتژی تجاری دارد.

جمع‌بندی

مقابله با چالش‌‌های حسابداری برای اصناف عزم جدی‌ می‌طلبد. با توجه به این موضوع چاره‌اندیشی برای حل موضوعات باید در دستور کار همه مشاغل قرار گیرد؛ وگرنه ممکن است در طول تغییرات حذف شده و خسارت‌‌های جبران‌ناپذیری ایجاد کند. خوشبختانه در ایران ابزار‌‌های مناسبی برای استفاده از خدمات به‌روز وجود دارد. نرم افزار حسابداری محک به شما کمک‌ می‌کند تا به راحتی با پیشرفت تکنولوزی همراه شوید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

Picture of سمانه کیا
سمانه کیا
کارشناس حسابداری و علاقه‌مند به بازاریابی محتوایی
افزایش فروش مغازه موبایل فروشی

افزایش فروش مغازه موبایل فروشی | راهنمای جامع و کاربردی

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه هر یک از این کسب‌وکارها، به دنبال راه‌هایی برای افزایش فروش مغازه موبایل فروشی هستند؛ همچنین،با افزایش برندهای تولیدکننده گوشی و گسترش تقاضا برای لوازم جانبی، فروشگاه‌های موبایل‌فروشی متنوعی در سرتاسر کشور ایجاد شده‌اند؛ بدین منظور، در این مقاله از

اطلاعات بیشتر
آشنایی با شرکت‌های معتمد مالیاتی

آشنایی با شرکت‌های معتمد مالیاتی و مزایای استفاده از آن‌ها

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه در پی تغییرات اخیر در شیوه ارسال صورت‌حساب‌ها به سامانه مودیان مالیاتی، کسب‌وکارها ملزم به ارسال الکترونیکی اطلاعات مالی خود هستند. این فرایند به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. در روش مستقیم، مودیان شخصاً مسئولیت ارسال اطلاعات را

اطلاعات بیشتر
سنوات چیست؟

صفر تا 100 سنوات؛ حق رسمی کارمندان و کارگران در قانون کار

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه سنوات یکی از مزایای در نظر گرفته شده توسط وزارت کار است. تمامی کارفرماها وظیفه دارند سنوات را در حقوق و دستمزد کارمند و کارگر خود لحاظ کنند. به احتمال زیاد کلماتی مانند حق سنوات یا پایه سنوات را در

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Search

مشاهده رایگان دمو نرم افزار حسابداری