اهمیت تشکیل پرونده مالیاتی

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

تشکیل پرونده مالیاتی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که صاحبان کسب‌وکار، دستگاه‌های پوز یا املاک اجاره‌ای و خودروها باید انجام دهند. زیرا طبق قانون همه فعالان اقتصادی باید این پرونده را داشته باشند و در زمان‌های مشخصی از سال، اظهارنامه‌های مالیاتی خود را پر کنند؛ بنابراین اگر می‌خواهید مشمول جریمه عدم تشکیل پرونده مالیاتی نشده و توقیف قانونی نشوید، در این مقاله از گروه نرم‌افزار حسابداری محک همراه ما باشید تا اهمیت این موضوع و مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی را به شما آموزش دهیم.

فهرست مطالب

دلایل نیاز به تشکیل پرونده مالیاتی

دلایل نیاز به تشکیل پرونده مالیاتی

خیلی از افراد این تصور را دارند که بدون داشتن پرونده مالیاتی می‌توانند به راحتی کسب‌وکار خود را داشته باشند و مشکلی برایشان به وجود نمی‌آید؛ اما باید بدانید که بر اساس قوانین تجارت و مالیات‌های مستقیم، همه افراد حقیقی و حقوقی که به عنوان فعال اقتصادی شناخته می‌شوند، باید پرونده مالیاتی داشته باشند. با توجه به این مورد، مهم‎ترین دلایل نیاز به پرونده مالیاتی عبارتند از:

  • استفاده از تسهیلات بانکی
  • تعامل با سایر کسب‌وکارها و خرید و فروش در بازار داخلی و خارجی
  • استفاده از انواع پایانه‌های فروشگاهی مانند دستگاه پوز
  • دریافت کد اقتصادی و برداشته شدن محدودیت‌ها برای امضا کردن قراردادها
  • امکان فعالیت به عنوان یک نهاد اقتصادی قانونی
  • مجرم شناخته نشده از سوی قانون
  • امکان ارسال اظهارنامه مالیاتی
  • شناخته نشدن به عنوان بدهکار مالیاتی
  • جریمه نشدن واحد اقتصادی
ثبت نام و تکمیل پرونده الکترونیک مالیاتی

ثبت نام و تکمیل پرونده الکترونیک مالیاتی

برای اینکه بتوانید پرونده مالیاتی خود را تشکیل دهید، اولین کار، ثبت نام و تشکیل پرونده الکترونیک مالیاتی است. برای این کار شما باید وارد سایت tax.gov.ir شوید و پیش ثبت نام خود را انجام دهید. این پیش ثبت نام شامل: وارد کردن اطلاعات شخصی و بارگذاری مدارک خواسته شده است؛ پس از این کار، یک کد ده رقمی به شما داده شده و سازمان امور مالیاتی کشور، صحت اطلاعات را بررسی می‌کند. پس از تایید اطلاعات توسط سازمان، نام کاربری و کد ملی به شماره همراه شما ارسال شده و شما می‌توانید با استفاده از آنها، وارد سایت شده و از خدمات الکترونیک استفاده کنید.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی

برای اینکه بتوانید ثبت نام و تکمیل پرونده الکترونیکی مالیاتی را به درستی انجام دهید، باید یک سری مدارک را آماده کنید. به این ترتیب، اگر خودتان کارهای تشکیل پرونده مالیاتی را انجام می‌دهید، خیلی سریع‌تر به پایان مراحل می‌رسید؛ همچنین اگر برای این کار به کافی نت مراجعه کرده‌اید، دیگر نیازی به رفت و آمد نیست. دقت داشته باشید که مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی متفاوت است؛ به همین دلیل در جدول زیر این مدارک را به صورت جداگانه ارائه داده‌ایم.

مدارک لازم برای اشخاص حقیقیمدارک لازم برای اشخاص حقوقی
مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی جواز کسب واحد صنفی یکی از قبض‌های مربوط به محل فعالیت سند مالکیت محل فعالیت یا اجاره نامه آن که به نام مودی نوشته شده است کارت بازرگانی وکالت نامه برای نماینده قانونی مودیشناسنامه و کارت ملی همه اعضای هیئت مدیره مدارک شرکت مانند اساسنامه، روزنامه رسمی، آگهی تاسیس و اظهارنامه ثبت شرکت‌ها گواهی امضا از همه اشخاص حقیقی صاحب امضا در دفترخانه اسناد رسمی پروانه یا جواز فعالیت و آخرین تغییرات روزنامه رسمی آخرین قبض تلفن مربوط به محل فعالیت شرکت سند محل فعالیت یا اجاره نامه
مراحل تشکیل پرونده مالیاتی
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی

خیلی از افرادی که قصد فعالیت در فضای اقتصادی کشور را دارند، با نحوه تشکیل پرونده مالیاتی آشنا نیستند؛ به همین دلیل در این بخش از مقاله قصد داریم که مراحل تشکیل پرونده مالیاتی را به صورت گام‌به‌گام به شما آموزش دهیم. این مراحل عبارتند از:

  • ورود به درگاه ملی به آدرس tax.gov.ir
  • وارد کردن شماره موبایلی که به نام مؤدی باشد و تایید آن توسط کد دریافت شده
  • وارد کردن اطلاعات مؤدی اصلی بر اساس اطلاعات درج شده بر روی کارت ملی
  • ثبت اطلاعات خواسته شده (اطلاعات واحد کسبی، پروانه کسب، اتحادیه و نوع شغل برای اشخاص حقیقی و اطلاعات ثبتی، محل ثبت، نوع شرکت و شماره اقتصادی قدیم برای اشخاص حقوقی)
  • ثبت موقعیت جغرافیایی محل اقامتگاه قانونی از روی نقشه برای تعیین حوزه مالیاتی مؤدی
  • ثبت اطلاعات مربوط به اعضا و شرکا
  • تایید نهایی پیش ثبت نام و برطرف کردن نواقصی که با رنگ قرمز مشخص شده‌اند
  • زدن کلید تایید نهایی و دریافت کد رهگیری ثبت نام
  • منتظر ماندن تا دریافت اطلاعات کاربری از سوی سازمان امور مالیاتی (در این مرحله اطلاعات مربوط به آدرس محل اقامتگاه قانونی و اعضا یا شرکا، توسط سازمان مورد بررسی قرار گرفته و از ادراه پست و ثبت احوال استعلام گرفته خواهد شد.)
  • ورود به مرحله ثبت نام الکترونیکی با استفاده از اطلاعات کاربری دریافت شده
  • تکمیل اطلاعات مورد نیاز و استفاده از خدمات درگاه الکترونیکی

اتصال دستگاه پوز به پرونده مالیاتی

طبق ماده 11 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، اتصال دستگاه پوز به پرونده مالیاتی برای همه افرادی که دارای دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت اینترنتی هستند، الزامی است؛ به همین دلیل شما باید با نحوه اتصال پرداخت به پرونده مالیاتی آشنا باشید تا بتوانید از دستگاه‌های خود به درستی استفاده کنید. قبل از اینکه اقدام به اتصال دستگاه پوز به پرونده مالیاتی کنید، باید بر اساس مراحلی که در قسمت‌های قبلی گفته شد، پرونده خود را تشکیل دهید. پس از این کار، می‌توانید با انجام کارهای زیر، اتصال پرداخت به پرونده مالیاتی را انجام دهید:

  • ورود به سامانه با استفاده از نام کاربری و رمز عبور داده شده
  • ورود به قسمت خلاصه وضعیت مالیاتی یا پرونده‌های الکترونیک
  • انتخاب گزینه تعداد پایانه‌های فروش
  • مشاهده همه دستگاه‌های پوز که به نام شما هستند و در پرونده مالیاتی کارتخوان قرار نگرفته‌اند
  • انتخاب گزینه الصاق به پرونده برای همه دستگاه‌هایی که به پرونده مالیاتی شما متصل نیستند

دقت داشته باشید که کد پستی درج شده در سایت باید کد پستی همان جایی باشد که قصد دارید درخواست دستگاه کارتخوان را برای آن ارائه دهید. همچنین قبل از الصاق کردن دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی باید پرونده خود را تکمیل کرده باشید؛ در غیر این صورت، با خطای عدم تکمیل پرونده مواجه می‌شوید.

جریمه عدم تشکیل پرونده مالیاتی

همه شرکت‌ها موظف هستند که حداکثر تا دو ماه بعد از تاسیس، نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی و تکمیل آن اقدام کنند؛ در غیر این صورت مشمول جریمه خواهند شد. جریمه عدم تشکیل پرونده مالیاتی، حدود سه برابر مبلف تعیین شده است؛ هرچه میزان سرمایه تعیین شده برای شرکت بیشتر باشد، این مبلغ جریمه هم بالاتر خواهد رفت.

گروه نرم افزاری محک، در کنار شما برای انجام امور مالیاتی

گروه نرم افزاری محک اهمیت داشتن پرونده مالیاتی و اتصال دستگاه پوز به آن را به خوبی درک کرده و در این زمینه خدمات متنوعی را به شما ارائه می‌دهد. راحت‌ترین کار برای ارسال انواع صورتحساب‌های الکترونیکی مؤدیان، استفاده از سامانه مؤدیان محک است که توسط اداره امور مالیاتی کشور تایید شده است. شما می‌توانید با خرید نرم افزار حسابداری محک به همراه این سرویس، تنها با یک کلیک، همه صورتحساب‌های الکترونیکی خود را به اداره مالیات ارسال کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم که چرا باید پرونده مالیاتی داشته باشید و چطور می‌توانید این پرونده را تشکیل دهید. دقت داشته باشید که حتما همه اطلاعات هویتی و جغرافیایی را با دقت بالا وارد کرده و در صورت تغییر در هریک از آنها، بلافاصله در سایت اطلاعات خود را اصلاح کنید. همچنین اظهارنامه‌های مالیاتی فعالیت یا عدم فعالیت را به موقع در سایت وارد کنید تا بتوانید بدون مشکل و نگرانی به فعالیت خود ادامه بدهید. در غیر این صورت، پرونده مالیاتی شما با مشکل مواجه خواهد شد و باید جریمه آن را هم پرداخت کنید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

Picture of تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک

جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی از جمله موضوعات مهم در حوزه مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم به شمار می‌رود. این جرایم با هدف ایجاد نظم و شفافیت بیشتر در سیستم مالیاتی کشور وضع شده‌اند و تاثیر بسزایی در کاهش

اطلاعات بیشتر

حقوق صاحبان سهام

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه حقوق صاحبان سهام به ارزش خالص دارایی‌های یک شرکت که به سهامداران تعلق دارد، اشاره داشته و نقش کلیدی در ارزیابی وضعیت مالی و مالکیت آنها دارد. این حقوق شامل اجزای متنوعی است که هر یک به شیوه‌ای خاص بر

اطلاعات بیشتر
سامانه کارپوشه مودیان مالیاتی

سامانه کارپوشه مودیان مالیاتی چیست؟ + آموزش و نحوه فعال‌سازی

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه سامانه کارپوشه مودیان مالیاتی به‌عنوان درگاه و رابطی بین مودیان و سازمان امور مالیاتی، مزایای متعددی را برای مشمولان مالیات فراهم می‌سازد. مدیریت فرآیندهای مرتبط با امور مالیاتی همواره با چالش‌های فزاینده‌ای همراه بوده که بهینه‌سازی این فرآیندها نیازمند یک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Search

مشاهده رایگان دمو نرم افزار حسابداری