روش‌های استعلام بدهی مالیاتی

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

استعلام بدهی مالیاتی یکی از مهم‌ترین مراحل در مدیریت مالیات‌های شخصی و شرکتی است. این فرآیند به افراد و شرکت‌ها کمک می‌کند تا از وضعیت مالیاتی خود آگاه شوند و از بروز مشکلات مالیاتی در آینده جلوگیری کنند. با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی و اینترنتی، افراد می‌توانند به راحتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری، بدهی‌های مالیاتی خود را مشاهده و بررسی کنند. در این مقاله از نرم افزار حسابداری محک به بررسی روش‌های مختلف استعلام بدهی مالیاتی خواهیم پرداخت و راهنمایی‌های لازم برای انجام این فرایند را ارائه خواهیم داد.

فهرست مطالب

استعلام مالیات چه اهمیتی دارد؟

استعلام مالیات چه اهمیتی دارد؟

بهتر است قبل از آشنایی با چگونگی استعلام مالیات با اهمیت آن آشنا شوید. مالیات از قوانین مهم در هر کشوری به شمار می‌رود که همه اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله افرادی که به عنوان صاحبان کسب‌وکار فعالیت می‌کنند، با آن روبه‌رو می‌شوند. افراد به عنوان مؤدی مالیاتی لازم است تا بدهی خود را در موعد مقرر شده بابت داشتن مغازه، خودرو، کسب‌وکار و یا املاک پرداخت کنند. در صورت عدم پرداخت بدهی مالیاتی در موعد مقرر جریمه می‌شوید و باید علاوه بر پرداخت بدهی، جریمه دیرکرد آن را نیز بپردازید. سامانه مالیاتی به راحتی این امکان را به شما می‌دهد تا از مالیات خود استعلام بگیرید.

روش‌های استعلام بدهی مالیاتی

شما به یکی از سه روش زیر می‌توانید برای استعلام بدهی مالیاتی خود اقدام کنید:

  1. به دفاتر پیشخوان یا کافی‌نت‌ها بروید و مدارک لازم را ارائه دهید تا استعلام بدهی مالیاتی شما را بگیرند.
  2. می‌توانید به حوزه امور مالیاتی که در نزدیکی شما قرار دارد، بروید و برای دریافت استعلام بدهی مالیاتی خود اقدام کنید.
  3. به آدرس my.tax.gov.ir بروید و برای آگاهی از میزان بدهی خود، از طریق کد ملی، استعلام مالیات خود را بگیرید.

استعلام مالیات با کد ملی

یکی از قوانین کشور ما به وصول مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی مربوط می‌شود که یکی از راه‌های برآورده کردن هزینه‌های کشور است. در قوانین وضع شده، اشخاصی که باید برای پرداخت مالیات اقدام کنند، مشخص شده است.

در گذشته افرادی که لازم بود برای پرداخت مالیات اقدام کنند، باید به اداره مالیات مراجعه می‌کردند تا از میزان بدهی خود باخبر شوند؛ اما ظهور تکنولوژی و دسترسی راحت به کامپیوتر و موبایل باعث شد تا شما از طریق سامانه مالیاتی بتوانید برای استعلام مالیات با کد ملی اقدام کنید و بدهی مالیاتی خود را به راحتی پرداخت نمایید. این روش به شما کمک می‌کند تا بعد از تشکیل پرونده مالیاتی و با مراجعه به این سامانه از وضعیت مالیاتی خود باخبر شوید.

چگونگی استعلام مالیات با کد ملی

چگونگی استعلام مالیات با کد ملی

برای مشاهده سوابق مالیاتی خود با کد ملی باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به آدرس my.tax.gov.ir بروید.
  2. به بخش ثبت‌نام بروید و با وارد کردن اطلاعات خود در سامانه ثبت‌نام کنید.
  3. پس از آن که ثبت‌نام شما با موفقیت انجام شد، باید کد ملی و رمز عبور خود را وارد کنید.
  4. کد امنیتی تصویر را در بخش مشخص شده وارد کنید.
  5. به پنل کاربری خود بروید و روی موارد مورد نظرتان کلیک کرده تا بتوانید آن‌ها را مشاهده کنید؛ مانند استعلام بدهی مالیاتی شرکت سهامی خاص، استعلام بدهی مالیاتی خودرو، استعلام بدهی مالیاتی مغازه، اظهارنامه‌ها، فیش‌های پرداختی و موارد دیگر.
  6. روی هر گزینه که کلیک کنید، اطلاعات مالیاتی مربوط به آن نمایش داده می‌شود.

استعلام بدهی مالیاتی شخص حقیقی

برای دسترسی به بدهی‌های مالیاتی خود و مشاهده سوابق می‌توانید از طریق کد ملی برای استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی اقدام کنید. مراحل استعلام بدهی مالیاتی و نحوه استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی و همچنین دسترسی به سامانه مربوط به مالیات را در بخش قبلی توضیح دادیم. با مراجعه به این سامانه و بخش مورد نظر خود می‌توانید از میزان بدهی مالیاتی‌تان باخبر شوید.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

استعلام بدهی مالیاتی املاک

املاک جزء آن دسته از اموالی قرار دارد که مشمول مالیات بر دارایی است. هر زمان که بخواهید برای فروش ملک مورد نظر خود اقدام کنید باید مالیات مربوط به آن را پرداخت کرده باشید. سامانه مالیاتی با هدف ارائه خدمات بهتر در زمینه امور مالیاتی می‌تواند شرایطی راحت را برای پرداخت بدهی شما فراهم کند. در این سامانه، امکانات مختلفی مانند استعلام بدهی مالیاتی املاک وجود دارد.

استعلام بدهی مالیاتی شرکت سهامی خاص

استعلام بدهی مالیاتی شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص به مجموعه اشخاص حقوقی تعلق دارد؛ بنابراین استعلام بدهی مالیاتی شرکت سهامی خاص همانند استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی است. اشخاص حقوقی و همه سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از شناسه ملی خود به درگاه الکترونیک مالیاتی وارد شوند و کارهای مربوط به امور مالیاتی خود را انجام دهند. این درگاه به آن‌ها خدماتی مانند مشاهده سوابق و پرداخت مالیات و بررسی اظهارنامه را ارائه می‌دهد. اشخاص حقوقی و صاحبان کسب‌وکارها لازم است تا بدهی‌های مالیاتی خود را به موقع پرداخت کنند؛ زیرا وجود بدهی مالیاتی، کسب‌وکار آن‌ها را با محدودیت روبه‌رو می‌کند.

استعلام بدهی مالیاتی مغازه

نوع فعالیت مغازه‌ها و واحدهای صنفی میزان مالیات آن‌ها را تعیین می‌کند. صاحبان مغازه لازم است در زمان مشخص شده اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهند و برای پرداخت بدهی مالیاتی خود اقدام کنند. عدم پرداخت به موقع مالیات، باعث ثبت بدهی مالیاتی برای شما می‌شود و باید جریمه آن را پرداخت کنید. افراد دارای کسب‌وکار اینترنتی نیز مشمول مالیات هستند و باید با ارائه اظهارنامه مالیاتی، مبلغ مالیات تعیین شده را پرداخت نمایند. عدم تسویه به موقع بدهی مالیاتی باعث ایجاد محدودیت‌های مختلف برای کسب‌وکارهای حضوری و اینترنتی نیز خواهد شد.

استعلام بدهی مالیاتی خودرو

نقل و انتقال خودروها مشمول مالیات می‌شوند و برای همه خودروها یکسان نیست. میزان مالیات برای هر خودرو تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. سازمان مالیاتی، میزان مالیات انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت‌ها را تعیین می‌کند. فروشنده خودرو باید مالیات مربوط به نقل و انتقال خودرو را پرداخت کند. سال ساخت، نوع ماشین و کشور سازنده روی میزان مالیات نقل و انتقال خودرو تاثیر می‌گذارد. شما می‌توانید در سامانه مالیاتی قبل از فروش خودرو، شماره پلاک، شماره همراه و کد ملی خود را وارد و با استعلام مالیات خودرو قبل از تعویض پلاک نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. با انجام این فرایند نقل و انتقال خودروی شما در زمانی کوتاه‌تر و به راحتی انجام می‌گیرد.

نحوه پرداخت بدهی مالیاتی

شما از روش‌های زیر می‌توانید برای پرداخت بدهی مالیاتی خود اقدام کنید:

  • پرداخت قبض مالیات با استفاده از عابربانک ملی
  • پرداخت قبض مالیات از طریق سامانه پرداخت قبض مالیات
  • پرداخت قبض مالیات با بارکد و یا مراجعه حضوری به شعب اداره مالیات
  • پرداخت قبض مالیات با استفاده از شناسه 30 رقمی در آدرس tax.gov.ir
  • پرداخت از راه پرداخت الکترونیکی بین بانکی

فرار مالیاتی

اگر شما نسبت به پرداخت مالیات خود در موعد مقرر اقدام نکنید، تبعات خوبی را به همراه نخواهد داشت و فرار مالیاتی به حساب می‌آید. فرار مالیاتی با جریمه همراه است. برخی از جرایم مالیاتی عبارتند از:

  • جریمه و حبس
  • محاسبه مالیات به شیوه علی‌الراس
  • ممنوع‌الخروج شدن
  • محرومیت از معافیت و بخشودگی
  • مجازات اداری
  • ابطال اسناد انتقال صوری

بهتر است با پرداخت به موقع مالیات خود راه را برای اعمال جرایم مالیاتی به روی خود باز نکنید.

جمع‌بندی

دیگر استعلام بدهی مالیاتی همانند گذشته نیست و شما به راحتی از طریق سامانه tax.gov.ir می‌توانید برای دریافت استعلام و پرداخت بدهی مالیاتی خود اقدام کنید. این سامانه، خدمات مختلفی را برای انواع امور مالیاتی ارائه می‌دهد تا کارهای شما در این زمینه به راحتی و بدون فوت وقت انجام گیرد. گروه نرم افزاری محک با ارائه نرم‌افزار حسابداری خود توانسته انجام بسیاری از امور مالی را برای شما ساده‌تر کند. دقت و امنیت این نرم‌افزار می‌تواند تا حد زیادی از بروز خطای انسانی جلوگیری کند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

Picture of تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک

جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی از جمله موضوعات مهم در حوزه مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم به شمار می‌رود. این جرایم با هدف ایجاد نظم و شفافیت بیشتر در سیستم مالیاتی کشور وضع شده‌اند و تاثیر بسزایی در کاهش

اطلاعات بیشتر

اهمیت تشکیل پرونده مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه تشکیل پرونده مالیاتی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که صاحبان کسب‌وکار، دستگاه‌های پوز یا املاک اجاره‌ای و خودروها باید انجام دهند. زیرا طبق قانون همه فعالان اقتصادی باید این پرونده را داشته باشند و در زمان‌های مشخصی از سال، اظهارنامه‌های

اطلاعات بیشتر

حقوق صاحبان سهام

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه حقوق صاحبان سهام به ارزش خالص دارایی‌های یک شرکت که به سهامداران تعلق دارد، اشاره داشته و نقش کلیدی در ارزیابی وضعیت مالی و مالکیت آنها دارد. این حقوق شامل اجزای متنوعی است که هر یک به شیوه‌ای خاص بر

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Search

مشاهده رایگان دمو نرم افزار حسابداری